Ford Puma ST Powershift: hybride en automaat

Alain De Jong

De compacte cross-over van Ford krijgt een mild hybride 1.0 EcoBoost van 170 pk gekoppeld aan een automaat die rijcomfort met vinnige prestaties weet te combineren.

De energietransitie en de koers naar een lagere CO2-uitstoot fnuikt de ontwikkeling van potente en sportieve modellen. Maar soms levert de creativiteit van de ingenieurs toch een leuke oplossing op. Zoals bij de Ford Puma ST Powershift die de dynamiek van de sportieve ST-versie combineert met de soberheid van de 1.0 EcoBoost en het rijcomfort van de Powershift-automaat.

Mild hybride ondersteuning

Deze driecilinder turbomotor krijgt een mild hybride ondersteuning met een 48-voltsysteem, wat een maximaal vermogen van 170 pk en 248 Nm aan koppel oplevert. Daarmee spurt de cross-over in 7,4 seconden van 0 tot 100 km/u en legt een WLTP-verbruik 6,3 l/100 km voor. Die relatieve soberheid is ook grotendeels te danken aan de efficiëntie van de gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling die zorgt voor een optimale werking van de hybride aandrijflijn.

Maar met een sportmodus die voor assertiever schakelwerk zorgt, blijft de fun toch behouden, zeker omdat je met de peddels aan het stuur ook manueel kan ingrijpen. Daarnaast dragen eveneens het sportonderstel, de stuurinrichting en de remmen hun steentje bij om een hoger niveau van rijdynamiek te verzekeren.

Wat de uitrusting betreft, pakt de Puma ST Powershift uit met sportstoelen met Sensico-kunstleder, 19” sportvelgen, een unieke Azura Blue koetswerk en een geconnecteerd infotainmentsysteem. De Belgische prijs wordt tegen de lancering later dit jaar bekendgemaakt.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content