Ford Mustang krijgt vitaminekuur
Ford geeft zijn muscle car extra pit met twee speciale versies: de Dark Horse en de GTD.
Ook het Amerikaanse automerk heeft de energietransitie ingezet en telt intussen heel wat elektrische modellen. Daaronder de Mustang Mach-E, een SUV op batterijen die omwille van de marketing handig gebruik of misbruik maakt van de iconische naam. Maar daarnaast houdt Ford de echte pony car in productie, nog altijd aangedreven door een potente 5 liter V8-motor. Die krachtbron van de Coyote-familie produceert 446 pk aan vermogen dat in twee speciale sportversies nog oploopt.
Krachtig en betaalbaar
Eerst en vooral worden de liefhebbers nu al verwend met de Mustang Dark Horse. Die kreeg geheel in lijn met de benaming donkere details om nog stoerder en sportiever over te komen. De vermogenswinst is niet zo spectaculair. Terwijl er bij de Amerikaanse versie 507 pk aan de achterwielen kleeft, is de Europese variant omwille van de strengere emissienormen toegeknepen tot 453 pk. Die power volstaat natuurlijk om er een zeer vlot tempo op na te houden. Zeker in combinatie met de korter schakelende Tremec-transmissie, de verfijnde setup van de ophanging en de krachtigere remmen. Bovendien is de Dark Horse een koopje in dit segment met een prijskaartje van 70.260 euro.
Racegenen
Nog extremer en performanter wordt de Mustang GTD. Daarvan verwijst de D natuurlijk niet verwijst naar diesel maar naar Daytona, het befaamde Amerikaanse circuit waar de GT3 raceversie intussen schittert. De Mustang GTD is effectief nauw verwant met de racebolide. Dat merk je aan alles: de looks, de technologie, de prestaties en ook de prijs die meer dan 300.000 dollar bedraagt. De Europese prijs is nog bekend.
In ruil krijg je natuurlijk een kanjer van een sportwagen, echt circuitwaardig maar ook straatlegaal. Onder de motorkap schuilt een 5,2 liter V8 die met de hulp van een compressor 826 pk en 900 Nm produceert en piekt op 325 km/u. Daarbij voorzien carbon Brembo-remschijven voldoende stopvermogen. Een specifiek aeropakket met een enorme achtervleugel en een spoilerlip geven extra downforce om de Mustang GTD in het bochtenwerk op het asfalt te plakken.
1/7
2/7
3/7
4/7
5/7
6/7
7/7
1/7
2/7
3/7
4/7
5/7
6/7
7/7
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier