Ford Mustang GTD op recordjacht

Alain De Jong

Ford koestert nog ambities met zijn sportieve modellen en jaagt daarom snelheidsrecords na met de Mustang.

In Europa zet Ford vooral de 100 % elektrische Mustang Mach-E in de kijker. Maar daarnaast bestaat er nog een ‘echte’ Mustang met een potente benzinemotor die vooral in de Verenigde Staten aan de man wordt gebracht. Van deze coupé bestaat intussen ook een raceversie die uitkomt in verschillende GT-klassen en een extreme straatversie, de GTD.

GTD duidt uiteraard niet op een turbodiesel, maar is een verwijzing naar de klasse Grand Touring Daytona in de Amerikaanse uithoudingsraces die ook het gelijknamige circuit in Florida aandoet. Deze Mustang GTD is eigenlijk een ‘straatlegale’ racewagen en een concurrent voor andere extreme bolides zoals de Porsche 911 GT3 RS of de Mercedes-AMG GT Black Series die zich vooral in hun sas voelen op een circuit.

Het is dan ook geen toeval dat de Mustang GTD zich op het terrein van deze Duitse kanjers waagt. De 800 pk sterke Amerikaanse coupé met een 5,2-liter V8 met supercharger dook op op de Nordschleife van de Nürburgring. Dit is de plek die de hiërarchie bij de sportwagens bepaalt op basis van de rondetijden in die Groene Hel.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Snelste

Met specialist Dirk Müller aan het stuur klokte de Ford Mustang GTD een rondetijd van 6 minuten 57,685 seconden op de 20,8 kilometer lange piste. Wie onder de kaap van de 7 minuten duikt, speelt mee bij de toppers in de GT-klasse voor seriewagens. Ford klopt zich op de borst dat de Mustang GTD met deze tijd de snelste Amerikaanse sportwagen op de Nürburgring is. Maar tegelijk weet men dat het absolute record voor GT’s nog veraf ligt met tijden van 6:55.737 voor de Porsche 911 GT3, 6:49.328 voor de Porsche 911 GT3 RS, 6:48.047 voor de Mercedes-AMG GT Black Series en zelfs 6:43.300 voor de Porsche 911 GT2. Ford hoopt met verder test- en ontwikkelingswerk nog zo’n 10 seconden af te knabbelen van de huidige tijd, maar merkt voorzichtig op dat het record geen absolute must is.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content