Ford Capri maakt comeback

Alain De Jong

Ford haalt de iconische Capri van onder het stof voor een nieuwe elektrische SUV-coupé.

De originele Ford Capri werd eind jaren 1960 gelanceerd en was een sportieve coupé met een typische ellenlange neuspartij. Liefhebbers keken uit naar een snelle en potente opvolger, maar zijn waarschijnlijk niet helemaal opgezet met het nieuwe model. Volgens Ford legt de nieuwe Capri nochtans perfect de link tussen het verleden en de toekomst met een combinatie van innovatieve technologie, een sportieve verschijning, sterke prestaties en de functionaliteit van een gezinswagen.

Beproefde basis

Op zich klopt dat. De Ford Capri maakt gebruik van een bekende basis, namelijk de MEB-architectuur van de Volkswagen Groep. Die zit ook in de VW ID.5, de Skoda Enyaq Coupé en de Cupra Tavascan. Met zijn coupélijn verhoudt de Capri zich tot de Explorer SUV van Ford, zoals de VW ID.5 tot de ID.4. De Capri is iets langer (166 mm) en wat lager (13 mm) dan de Explorer, maar heeft een grotere koffer met een inhoud tussen 572 en 1.510 liter. Het interieur behoudt dezelfde styling op het stuurwiel na.

Tot 627 km rijbereik

Voor de aandrijving is er aanvankelijk keuze uit twee versies. De Capri EV Extended Range RWD met achterwielaandrijving heeft een 286 pk sterke elektromotor met een accupakket van 77 kWh. Die combinatie biedt een actieradius van 592 km, spurt in 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u, kan snelladen aan maximum 135 kW en kost 51.450 euro.

Daarnaast is er de Capri Extended Range AWD met vierwielaandrijving. Dankzij een bijkomende motor op de vooras loopt het vermogen op tot 340 pk. Gekoppeld aan een batterij van 79 kWh heeft deze variant een rijbereik van 627 kmDC-laden kan aan 185 kW, de sprint lukt in 5,3 seconden en dit alles kost minimaal 61.450 euro.

Deze uitvoeringen komen begin 2025 op de markt. Later op het jaar volgt de basisversie Capri EV Standard Range RWD van 170 pk met een accu van 52 kWh, die 47.750 euro kost.

1/9

2/9

3/9

4/9

5/9

6/9

7/9

8/9

9/9

1/9

2/9

3/9

4/9

5/9

6/9

7/9

8/9

9/9

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content