Focus ST Edition brengt meer sportiviteit

Alain De Jong

Ford nam zijn snelle hatchback onder handen om nog meer rijdynamiek te bieden.

Het einde van de carrière van de Ford Focus komt in zicht. Volgend jaar lopen de laatste exemplaren van de populaire hatchback van de band. Het merk met het blauwe ovaal wil zich in de toekomst volledig focussen (sic) op crossovers met voornamelijk elektrische aandrijvingen.

Toch heeft Ford nog een afscheidsgeschenk voor de succesvolle Focus voorzien in de vorm van een ultieme evolutie van de sportiefste ST-variant. De Focus ST Edition moet door de aanpassingen nog beter presteren in extreme omstandigheden, zoals op een circuit. Zo brengt de KW-ophanging met stijvere veren en instelbare dempers het koetswerk 10 mm lager bij het asfalt. Verder zijn de lichtere 19-duimsvelgen geschoeid op sportieve Pirelli’s P Zero Corsa-rubbers. Straffere Brembo-remmen leveren voldoende stopkracht in alle omstandigheden.

Verzamelobject

Er is vooral gewerkt aan de rijdynamiek van de Focus ST. Op motorisch vlak wordt nog altijd een beroep gedaan op de bekende 2.3-liter viercilinder met 280 pk en 420 Nm. Die stuurt zijn kracht naar de voorwielen via een manuele zesbak of een zeventrapsautomaat.

De Ford Focus ST Edition heeft standaard een zeer complete uitrusting, wordt geleverd in een specifieke Azura Blue koetswerkkleur en kost in ons land 51.300 euro. Reken maar dat deze ultieme versie een verzamelobject wordt.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content