Facelift voor kleinste BMW

Gert Verhoeven

BMW brengt een update van de compacte 1-Reeks gebaseerd op het platform van de. Hoewel het om een facelift gaat, spreekt BMW liever over de vierde generatie.

Feit is dat dit de tweede voorwielaangedreven versie wordt van de 1-Reeks. Je herkent deze nieuwe generatie aan het hertekende radiatorrooster met horizontale en verticale elementen. De grootste aanpassing voor de 1-Reeks kwam er bij de vorige modelwissel. Toen schakelde BMW over van achterwiel- naar voorwielaandrijving. Zo kon BMW deze auto een stuk goedkoper bouwen want dochterbedrijf Mini had een bruikbaar (voorwielaangedreven) platform in de rekken.

De versie 2024 is ook te herkennen aan de grotere luchtinlaten en de 1-Reeks valt nu 4,2 cm langer en 2,5 cm hoger uit. Binnen is de sfeer typisch BMW met een middenconsole die naar de bestuurder toe is gedraaid en de nieuwe schakelpook die in de centrale console zit. De koffer slikt van 380 tot 1.200 liter (met neergeklapte achterbank).

Onder de motorkap zet BMW zowel benzinemotoren als diesels. De basisversie is de 120, voorzien van een driecilinder turbomotor met 163 pk en 280 Nm aan koppel. De M135 xDrive topversie levert 333 pk en 400 Nm aan trekkracht en komt met de sDrive vierwielaandrijving om het forse motorpotentieel efficiënt op het asfalt te krijgen. Deze benzineversies zijn voorzien van mild hybride assistentie met een 48 Volt-systeem dat zorgt voor iets meer vermogen en vooral een lager verbruik.

Dieselen kan met de 118 d (150pk) of de 120d (163 pk), beide tweeliter viercilinders. Elke nieuwe 1-Reeks komt standaard met een gerobotiseerde Steptronic-versnellingsbak. Die transmissies zijn niet enkel comfortabeler dan een handgeschakelde bak, ze werken ook sneller en drukken het verbruik en de bijhorende CO2-emissie. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content