Extra vermogen voor Alfa Romeo Junior 

Gert Verhoeven

Alfa toonde ons recent de Junior, het model dat aanvankelijk als ‘Milano’ werd aangekondigd, maar waarvan de Italiaanse naam én de vlaggetjes op de flank moesten verdwijnen. Vandaag toont de Italiaanse constructeur een gepeperde ‘Junior Veloce’ die zoals de traditie het wil, extra vermogen krijgt.

De Veloce-afgeleide is gebaseerd op de 100% elektrische variant van de Junior, want er bestaan ook klassiek gemotoriseerde exemplaren. Dat laatste is niet verwonderlijk wat het ‘Italiaanse’ model deelt zijn basis met andere producten uit de Stellantis groep zoals de Peugeot 2008, de Opel Mokka en de Jeep Avenger.

Het vermogen van de elektromotor die de vooras bedient werd opgevoerd tot 280 pk en 345 Nm. De ingenieurs die ook de recente Quadrifoglio en de GTA-modellen ontwikkelden, gaven aan dat de motor over voldoende reserves beschikte om het extra vermogen aan te kunnen.

Met deze Veloce-versie wil Alfa vooral emissievrij rijplezier bieden en de aanpassingen bleven niet beperkt tot extra vermogen. Zo werd de stuurinrichting opnieuw gekalibreerd waardoor de wagen directer en nauwkeuriger reageert op de stuurinput.

Verder kwam er een sportieve ophanging waardoor de Alfa 25 mm werd verlaagd. Om de compacte EV ook bij enthousiaster bochtenwerk neutraal te laten reageren, kwamen er dikkere stabilisatorstangen. Ook de remmen werden krachtiger, de schijven vooraan meten 380 mm en worden bediend door remzadels met vier zuigers.

Opvallend is dat Alfa in tijden van elektronisch vernuft een klassiek (mechanisch) Torssen-differentieel monteert om het aanzienlijke motorvermogen op een efficiënte manier (lees: zonder dat de voorwielen doorspinnen) op het asfalt te zetten. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content