Europa zet importheffing op Chinese EV’s door

BYD is een van de Chinese merken die straks een bijkomende Europese importheffing moeten betalen.
Gert Verhoeven

Chinese EV’s worden duurder, omdat de Europese Commissie bijkomende importheffingen heeft goedgekeurd.

De Europese Commissie wil extra invoerrechten heffen omdat Chinese autoconstructeurs (onterechte) staatssteun krijgen. Daardoor kunnen zij hun batterijgevoede elektrische wagens goedkoper aanbieden op de Europese markt. Volgens de Commissie betekent dit oneerlijke concurrentie tegenover Europese autoconstructeurs die deze staatsteun niet krijgen.

Voortaan komt er een bijkomende importheffing op EV’s van Chinese origine bovenop de al bestaande taks van 10 %. De bijkomende belasting verschilt naargelang het merk. De Europese Commissie onderzocht in hoeverre de Chinese producenten overheidssteun ontvangen. Hoe groter hun onafhankelijkheid, transparantie en medewerking aan dit onderzoek, hoe lager de belasting.

Toch zijn de heffingen aanzienlijk: BYD 17,4 %, Geely 19,9 % en SAIC 37,6 %. Geely is de groep waartoe Volvo behoort. SAIC heeft een merk als MG in handen. Belangrijk is dat het om een voorlopige maatregel voor vier maanden gaat, wat aangeeft dat er de volgende weken en maanden nog onderhandelingen komen. 

Handelsoorlog

Omdat de meeste Chinese spelers stock hebben opgebouwd op Europese bodem is er (nog) geen sprake van paniek. De consumentenprijs zal de volgende weken niet fundamenteel stijgen. Punt is dat de remedie hier erger kan zijn dan de kwaal. Europa zet in op een snelle en doorgedreven elektrificatie. Door goedkope(re) Chinese producten duurder te maken, verhoogt de financiële drempel voor elektromobiliteit.

Ook de Europese autobouwers zijn koele minnaars van de importheffing. Duitse premiummerken hebben in China een belangrijke afzetmarkt die kan opdrogen wanneer China gelijkaardige heffingen op Europese producten invoert. Bovendien eten Europese constructeurs uit de hand van China omdat bij ons gebouwde elektrische wagens in hoofdzaak draaien op Chinese batterijen.

Met dergelijke maatregelen is een handelsoorlog niet veraf. Dit kan Europese dromen – niet in het minst de Green Deal – op de helling zetten. Want ook buiten de automotive sector steunt de overschakeling van fossiele energie naar elektriciteit in grote mate op hardware van Chinese origine.  

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content