Europa gaat Chinese auto’s zwaarder belasten

Het ziet ernaar uit dat betaalbare (Chinese) EV's zoals deze MG4 straks een stuk duurder zullen worden.
Gert Verhoeven

Europa gaat forse importheffingen instellen op elektrisch aangedreven Chinese auto’s die op de Europese markt worden verkocht.

De Europese Commissie met Ursula von der Leyen op kop heeft al een tijdje moeite met het feit dat Chinese producenten van elektrische auto’s die – geheel of gedeeltelijk – in handen zijn van de Chinese overheid rechtstreekse of onrechtstreekse staatsteun genieten.

De Europese Commissie stelt dat dit oneerlijke concurrentie is voor Europese autofabrikanten die hun boontjes zonder dergelijke steun moeten doppen. Om paal en perk te stellen aan dit probleem heeft Europa beslist om bovenop de bestaande invoerheffing van 10% nog een bijkomende invoerbelasting te heffen op Chinese elektrische voertuigen. De heffing stijgt al naargelang er een grotere overheidsparticipatie bestaat in het merk.

Voor een Chinese (privé-)constructeur zoals Build Your Dream (BYD) die momenteel prominent sponsor is van het Europese voetbal liggen de heffingen lager dan voor een merk als pakweg MG dat tot de SAIC-groep behoort. De extra importheffing zou al naargelang het merk variëren van 10 tot meer dan 35%.

Het gaat voor alle duidelijkheid over voertuigen die in China worden gebouwd, dus ook om wagens met een Westers logo op de neus zoals bijvoorbeeld de Dacia Spring of zelfs Tesla-modellen die in China van de band rollen. 

Consument betaalt het gelag

Deze nieuwe regelgeving zou al ingaan vanaf 4 juli en het ziet ernaar uit dat dit voor een aantal modellen van Chinese origine een heuse prijsstijging zal veroorzaken. De gevolgen op korte en middellange termijn voor de markt van elektrische auto’s laat zich raden.

Op dit ogenblik bieden Chinese merken de goedkoopste BEV’s (battery electric vehicle) aan, maar daar zou dus verandering in kunnen komen. Het ziet er bovendien naar uit dat – in een Europese poging om de eigen autoindustrie te ontzien – de prijs voor de consument zal stijgen, wat de transitie naar elektrisch – ook een Europese doelstelling – zal vertragen.

Bovendien snijdt dit mes langs twee kanten, want tal van Europese premiumconstructeurs (Audi, Mercedes, BMW, Porsche, …) voeren ook veel uit naar China en dergelijke protectionistische maatregelen zullen ook Europese constructeurs treffen. 

Funest op langere termijn

Last but not least zijn de meeste elektrische voertuigen van Europese signatuur ook gedeeltelijk met Chinese onderdelen vervaardigd, vooral de batterijen – het voornaamste onderdeel van een elektrische auto – komen uit China.

Vraag is of er ook heffingen op die onderdelen zullen komen en of de toelevering van deze cruciale onderdelen geen voorwerp zullen gaan uitmaken in de onderhandelingen van een potentieel nakende handelsoorlog.

Hoewel de importheffing op korte termijn de Europese industrie lijkt de ontzien, zijn de gevolgen op langere termijn moeilijk in te schatten. Een ander fenomeen is dat de belangrijke Chinese merken volop bezig zijn om een stuk van hun assemblage naar Europese lagelonenlanden te verhuizen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content