Europa elektrificeert, constructeurs twijfelen

Meer en meer constructeurs investeren weer in verbrandingsmotoren. Ook VW gaat overstag.
Gert Verhoeven

Vers verkozen Europees Commissievoorzitster Ursula von der Leyen wil de afspraken van de Green Deal respecteren en de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren stoppen.

De ambitieuze strategie van de Commissie is begrijpelijk omdat Europa geen gezichtsverlies wil lijden. Anderzijds doet deze keuze meer en meer wenkbrauwen fronsen binnen de autosector. De consument en vooral de particuliere koper is niet klaar voor de overstap naar elektrisch. Omwille van de forse aankoopprijzen maar ook omdat het gebruiksprofiel van veel automobilisten niet matcht met elektro-aandrijving. Cijfers leren dat de verkoop van BEV’s (Battery Electric Vehicles) valt of staat met aankooppremies of andere fiscale stimuli. 

Pijnlijk

De voorbije weken meldden meer en meer autoconstructeurs dat ze opnieuw investeren in klassieke verbrandingsmotoren omdat de grote doorbraak van elektrische voertuigen maar niet komt. Toyota gaf enkele maanden geleden als een van de eerste grote spelers ruiterlijk toe dat het blijft investeren in verbrandingsmotoren. Vandaag moet ook General Motors zijn targets wat betreft elektromobiliteit bijstellen.

In de VS loopt de vraag naar elektrische voertuigen terug. De jongste cijfers geven ook aan dat early adopters die nu al elektrisch rijden, twijfelen om dat in de toekomst te blijven doen. Dat is pijnlijk want veel Amerikaanse en Europese autobouwers hebben fors geïnvesteerd in elektrisch en kunnen deze inspanningen niet omzetten in winstcijfers. Daarom gaat ook Volkswagen weer geld pompen in de ontwikkeling van auto’s met verbrandingsmotoren om toch te kunnen voldoen aan de vraag van de consument. Een opmerkelijke demarche omdat VW na dieselgate bij emissieloze aandrijving ging zweren.

Ook Ford zou – tijdelijk – weer inzetten op een model met een hybride motorisatie dat vanaf 2027 op de markt kan komen. Eerder meldde het merk met het blauwe ovaal dat het misschien al in 2030 thermische motoren uit het gamma zou schrappen. Mercedes en BMW volgen ondertussen een tweesporenbeleid door thermisch en elektrisch naast elkaar aan te bieden. In ons land zal het aandeel elektrisch in het segment van de salariswagens nog wel even blijven groeien. Dit komt omdat de overheid het gebruik van diesel- en benzinewagens verder ontmoedigt door het VAA (Voordeel van Alle Aard) op deze aandrijfvormen vanaf 2025 fors te verhogen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content