Euro7 norm goedgekeurd

De nieuwe Euro 7 emissienorm brengt niet alleen de uitstoot van de motor in kaart maar ook die van stof van banden en remmen.
Gert Verhoeven

Het Europese Parlement keurde de Euro 7 emissienorm voor nieuwe personenwagens goed. Zo weten constructeurs nu aan welke normen hun voertuigen vanaf 2027 moeten voldoen.  

Voertuigen die vanaf 2027 op de markt komen, mogen nog minder uitstoten dan vandaag. Op dit ogenblik voldoen voertuigen aan de Euro 6 norm en die is vooral voor personenwagens al behoorlijk pittig. Vandaar dat de eisen voor deze categorie voertuigen nauwelijks worden bijgesteld. Mochten die nog strenger zijn, was de kans groot dat veel constructeurs de handdoek in de ring zouden gooien. Het ontwikkelen van een aandrijflijn (die nog minder uitstoot) valt extreem duur uit en zou voor de meeste consumenten onbetaalbaar worden. Bovendien wil Europa vanaf 2035 de verbrandingsmotor uitfaseren, waardoor de periode waarin een automerk de ontwikkelingskost kan afschrijven te kort wordt. 

EV’s

De normen voor bussen en vrachtwagens worden wel strenger, maar gaan pas later in voege. Het meest interessante van de Euro 7 is dat er ook normen komen voor elektrische voertuigen. Om te beginnen grenswaarden voor emissies van stof dat niet komt van de verbranding van fossiele brandstoffen.

Denk bijvoorbeeld aan het stof dat vrijkomt door de wrijving en de slijtage van banden. Maar ook voor remstof van de remvoeringen komen grenswaarden. Dit kan er toe leiden dat banden in de toekomst (nog) duurder worden. En er komen richtlijnen voor batterijen. Zo moet die gedurende vijf jaar (of 100.000 km) 80 % van haar oorspronkelijke capaciteit behouden en tot een leeftijd van 8 jaar (of 160.000 km) moet dat 70 % zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content