Elektrisch populairder dan diesel
In 2023 werden voor het eerst meer dan 1,5 miljoen elektrische auto’s ingeschreven in Europa.
Vorig jaar zijn in Europa bijna 13 miljoen nieuwe auto’s ingeschreven: 12.847.481 om precies te zijn. Dat vormt een stijging van 13,7 procent tegenover het jaar voordien en betekent een heropleving van de automarkt.
In het kader van de energietransitie is natuurlijk ook de evolutie van het aandeel van elektrische modellen belangrijker. In dat segment zit – zoals verwacht – een belangrijke groei. In 2023 steeg het marktaandeel van de EV’s met 2,5 procent tot 14,6 procent. Zo werden in absolute cijfers vorig jaar meer dan 1,5 miljoen elektrische auto’s ingeschreven in Europa, wat een stijging van 37 procent betekent.
Bovendien werden er voor het eerst meer elektrische dan dieselwagens verkocht. Daarvan daalde het marktaandeel verder van 16,4 procent naar 13,6 procent. De groei van de volledig elektrische modellen gaat ook ten koste van een andere geëlektrificeerde variant: de plug-inhybride waarvan de inefficiëntie intussen duidelijk is.
Benzine populair
De zelfopladende hybrides deden het daarentegen wel goed met een stijging van 22,6 procent in 2022 naar 25,8 procent in 2023, of ruim een kwart van alle nieuw verkochte auto’s. Maar nog altijd verleidt de klassieke benzinewagen zonder elektrische ondersteuning de meeste kopers in Europa met een marktaandeel van 35,3 procent in 2023. Dit is slechts 1,1 procent minder dan een jaar voordien.
De elektrificatie van het Europese wagenpark lijkt nu echt ingezet, maar nog lang niet iedereen hangt aan de stekker zodat de klassieke benzinewagen nog enkele mooie jaren voor de boeg heeft.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier