
Eerste EX30 rolt van de band in Gentse Volvo-fabriek
In de Volvo-fabriek in Gent is vrijdag de eerste EX30 van de band gerold. Premier Bart De Wever reed met het eerste exemplaar, gevolgd door minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke. Het nieuwe model – het vierde dat de Belgische fabriek in portefeuille heeft – is van levensbelang voor de toekomst van de laatste autofabriek van België.
Dat was te merken aan de grote belangstelling bij pers en politiek: ook eurocommissaris Wopke Hoekstra en de Gentse burgemeester Mathias De Clercq reden een EX30 van de band. “Ja, ik rijd zelf ook met een Volvo,” zei De Wever trots. “Ik vind het belangrijk dat we rijden met auto’s die hier gemaakt worden, van een merk dat hier geproduceerd wordt, en nu volledig elektrisch. Fantastisch! Het is als een strijkijzer dat over de weg rijdt.”
De EX30 werd oorspronkelijk enkel in China geproduceerd, maar vanwege de enorme Europese vraag – goed voor 80 procent van de wereldwijde verkoop – en om importheffingen te vermijden, besloot Volvo om de productie ook naar Gent te brengen. “Heel straf in deze moeilijke tijden,” zei burgemeester De Clercq. “Een heel hoopvol signaal, met 300 mensen extra tewerkstelling. Dat is iets waar we fier op mogen zijn: Made in Ghent.”
De komst van de EX30 is voor Gent meer dan zomaar een uitbreiding. In de autosector is de toewijzing van een nieuw model essentieel voor het voortbestaan van een fabriek. Zonder nieuw model droogt het werk op, zoals recent bleek bij Audi Brussels, dat zijn deuren moet sluiten na het wegvallen van de Q8 e-tron. Voor Volvo Car Gent is de EX30 een schot in de roos. De compacte elektrische SUV combineert een scherpe prijs (vanaf circa 39.000 euro) met performante motoren en heeft de laagste CO₂-voetafdruk van alle Volvo’s tot nu toe. Daarmee past hij perfect binnen Volvo’s bredere elektrificatiestrategie.
Om de productie mogelijk te maken, werd in recordtijd een nieuwe assemblagelijn gebouwd. Een voormalige opslaghal van 40.000 vierkante meter werd omgevormd tot een ultramoderne productiezone met 580 robots. De investering bedroeg ruim 200 miljoen euro, waarvan 3 miljoen afkomstig was van de Vlaamse overheid. Met de EX30 wil Volvo Car Gent zijn rol als grootste industriële werkgever van Oost-Vlaanderen versterken en verder groeien in de elektrische markt. (Belga)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier