Duitse merken schroeven EV-ontwikkeling terug

Europese autoconstructeurs krijgen het knap lastig om betaalbare EV's op de markt te brengen.
Gert Verhoeven

De Europese auto-industrie zit in een lastig parket. Europa wil een pioniersrol spelen op vlak van elektrificatie, maar de sector krijgt het steeds lastiger om de plannen in praktijk om te zetten.  

De cijfers spreken voor zich. Het aandeel elektrische auto’s stijgt, maar EV’s blijven in absolute aantallen achterophinken. EV-verkoop wordt gestuwd door fiscaliteit en premies. Zodra die wegvallen, stort de verkoop als een kaartenhuis in elkaar. Vooral de privékoper laat de EV links liggen.

Europees gezien daalde de verkoop van EV’s de voorbije maanden met ruim 11 %, volgens de cijfers van de European Automobile Manufacturers’​ Association. Het wordt interessant op onze Belgische markt om te kijken wat er in januari 2025 gebeurt met de EV-verkoop wanneer de premie (5.000 euro) wegvalt. In de ons omringende landen – met Duitsland op kop – kelderde de verkoop toen het premie-infuus wegviel. 

Complex

Die wetenschap baart de Europese auto-industrie grote zorgen. Stellantis doet het niet goed. Mercedes stopt met de ontwikkeling van een platform voor een grote (S-Klasse) EV. Volkswagen en Renault gingen samen een compacte en betaalbare EV bouwen maar gooien de handdoek in de ring. Wellicht kan Renault de elektrische Twingo alsnog op de markt brengen, maar voor Volkswagen ligt dit complexer. De groep heeft niet meteen een platform in de rekken om een dergelijk compact model te bouwen. Plus: hun bestaande architectuur is te duur voor een budgetproduct.

Daarom zou het compacte en goedkopere ID.-model ook wel eens op de helling kunnen staan. In tussentijd hebben hoofdzakelijk Chinese spelers de weg vrij om hun meest compacte elektrische modellen tegen scherpe prijzen op de Europese markt los te laten. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content