2022: dit waren de 12 beste autostukken van 2022
In maart zag het ernaar uit dat 2022 een rampjaar zou worden voor de automerken, na het boerenjaar 2021. Intussen weten we beter. Door het chiptekort en de oorlog in Oekraïne hebben de merken weliswaar minder auto’s geproduceerd en verkocht, maar ze boeken niettemin meer winst. Hoe dat mogelijk is? Door zelf de buikriem aan te halen, door de extra kosten door te rekenen aan de klant, en geen kortingen meer toe te staan.
Een en ander heeft ervoor gezorgd dat nieuwe auto’s gemiddeld 15 à 25 procent duurder zijn geworden, en niet meer te betalen zijn voor normaalverdieners. Wie met een bedrijfswagen rijdt, kan van geluk spreken. Hij of zij profiteert van de gulheid van de overheid. Die heeft van de elektrificatie van het wagenpark een prioriteit gemaakt en wil dat forceren door bedrijven en zelfstandigen fiscale voordelen toe te kennen. Die maken het voor hen financieel aantrekkelijk om de overstap naar geëlektrificeerde auto’s te maken. Daardoor dreigt een tweeklassensamenleving op het vlak van mobiliteit te ontstaan. Wat goed is voor het klimaat, is in dit geval slecht voor de sociale samenhang.
Veel plezier met de beste autostukken van 2022.
1. Autoverkoop zit opnieuw in de lift: wie zijn de winnaars en verliezers van het jaar?
De autoverkoop in ons land zit opnieuw in de lift. Na de ronduit alarmerende resultaten in de eerste jaarhelft is er opnieuw licht aan het einde van de tunnel. Sinds augustus is er sprake van een duidelijke opleving van de verkoop. In vergelijking met november 2021 steeg de autoverkoop met 23 procent.
2. Laadpaal aan de schandpaal: wie blijft in gebreke?
De brave burger kan het niet begrijpen: de overheid dwingt hem met gerichte maatregelen in de richting van elektrisch autorijden, maar blijft zelf in gebreke.
3. Tavares: ‘Automerken kunnen niet overleven zonder normaalverdieners’
Corona en het tekort aan halfgeleiders alle schuld geven voor de terugloop van de autoverkoop is niet correct, zegt topman Carlos Tavares van fusiegroep Stellantis. Ook de fors gestegen prijzen van nieuwe auto’s als gevolg van technologische upgrades spelen mee. Stellantis waarschuwt voor de sociaaleconomische gevolgen voor producenten én consumenten.
4. Elektrificatiegraad: België op niveau Oost-Europese landen
Het aantal nieuwe volledig elektrisch aangedreven auto’s in ons land steeg vorig jaar naar 5,9 procent. Een nieuw record. Het slechte nieuws: België scoort nauwelijks beter dan de Centraal- en Oost-Europese landen, ver beneden het Europese gemiddelde van 9,1 procent.
5. Na boerenjaar 2021 dreigt 2022 rampjaar te worden voor Europese automerken
De Europese constructeurs boekten in 2021, in de meeste gevallen, schitterende bedrijfsresultaten. Terwijl de globale autoverkoop daalde, steeg hun winst met een veelvoud. Voor 2022 vreesden sommigen voor een rampjaar.
6. Verkoop Chinese auto’s in Europa stijgt met 167 procent. So what?
In vergelijking met vorig jaar is de verkoop van Chinese auto’s in Europa met 167 procent gestegen. Is dat goed of slecht nieuws? En wie zijn de winnaars of verliezers?
7. Het rebelse Cupra kiest voor vlucht vooruit, maar waar leidt die naartoe?
Het gaat niet goed met Seat, voor de derde jaar op rij verliesgevend en geen beterschap in zicht. Voor het rebelse zustermerk Cupra ziet de toekomst er rooskleuriger uit, op voorwaarde dat de aangekondigde nieuwe modellen de hoge verwachtingen kunnen inlossen. Het geduld van de Volkswagen Group raakt stilaan op.
8. Wissel van de macht bij Volkswagen
Volkswagen Group maakt bekend dat Ralf Brandstätter op 1 juli aantreedt als ceo van het automerk VW, in opvolging van Herbert Diess. Die blijft aan als voorzitter van de Volkswagen Group.
9. Auto wordt opnieuw luxegoed, autorijden een straf
De autoverkoop blijft achteruitgaan in ons land. De constructeurs kunnen niet leveren door een tekort aan chips en kabelbomen, en kandidaat-kopers stellen de aankoop van een nieuwe auto uit omdat die te duur is geworden.
10. Waarom Duitse automerken de rekening betalen voor kwakkelende Chinese economie
De Chinese CSI300-index boette het voorbije anderhalf jaar bijna 30 procent van zijn waarde in, de economische groei tijdens het voorbije kwartaal bedroeg amper 0,4 procent. Dat is slecht nieuws voor de Duitse automerken. Om hun positie op de Chinese markt te consolideren, moeten die hun prijzen verlagen.
11. Autosalons: de ene zijn dood is de andere zijn brood
In de gloriejaren van de Europese auto-industrie organiseerde zowat elk land zijn eigen meerdaagse autosalon, van een verlengd weekendevenement tot een veertiendaagse autobeurs. Dat alles is voltooid verleden tijd.
12. Na de Polestar 3: Wat mogen we nog meer verwachten van Polestar
Van een vliegende start gesproken. Niet eens drie jaar op de markt en toch lanceert Polestar al zijn derde model waarmee het de handschoen opneemt tegen Tesla en de Duitse premiummerken.
Jaaroverzicht 2022
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier