Urbain Vandormael
Dieselgate op Autosalon: ‘Financieel voordeel lijkt zwaarder te wegen dan eventuele morele bezwaren’
De Volkswagen-groep had iets goed te maken tegenover de klanten, klinkt het bij de constructeur op het Autosalon.
Midden september 2015 raakte bekend dat Volkswagen had gesjoemeld met de emissiescores van toen nog een beperkt aantal motoren in de Verenigde Staten. Ondertussen is gebleken dat het om meerdere motorenreeksen gaat en dat miljoenen wagens zijn betrokken. De financiële schade voor de Volkswagen-groep en het imagoverlies voor de hele autosector zijn enorm. Ook de goede relaties tussen de autosector en politieke overheden zijn onder druk komen te staan. Kijken we naar de reactie van de consument dan blijkt dat die minder heftig reageert dan de media en financiële beurzen.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Het nieuws over het gesjoemel met de emissiescores door Volkswagen in de Verenigde Staten sloeg in de automobielwereld in als een bom en wierp een schaduw op het verloop van de Internationale Auto Autostellung (IAA) van Frankfurt, het grootste autosalon van de wereld dat een paar dagen voordien zijn deuren had geopend.
Volkswagen stapelt de blunders op
In de nasleep van dieselgate moesten enkele topmensen van de Volkswagen-groep het bedrijf verlaten, al dan niet vrijwillig. Vier maanden na het bekendraken van het nieuws, is nog altijd niet duidelijk wie de opdracht tot het ontwikkelen en installeren van de sjoemelsoftware heeft gegeven. Er bestaat ook nog altijd onduidelijkheid over de omvang van het bedrog: er gaat geen week voorbij of de directie moet toegeven dat er meer motorenreeksen zijn betroffen dan aanvankelijk gemeld. Van crisiscommunicatie heeft het VW-concern blijkbaar geen kaas gegeten, de blunders blijven zich opstapelen.
Gelukkig konden de Belgische media terecht bij de pr-mensen van invoerder D’Ieteren want die hebben wel blijk hebben gegeven van een professionele aanpak in hun relatie met de pers én de klanten. Thomas De Meûter (Audi-woordvoerder): “Wij doen er echt alles aan om het vertrouwen van de klanten terug te winnen, in de eerste plaats door op een open en eerlijke manier te communiceren over wat is gebeurd en over de evolutie van het onderzoek.”
Die aanpak lijkt vruchten af te werpen, zeker voor wat betreft de merken Audi en Skoda. Die gingen in de maand december respectievelijk 63 en 45 procent vooruit, Volkswagen en Seat daarentegen gingen 25 en 30 procent achteruit.
Volgens D’Ieteren-woordvoerder Jean-Marc Ponteville moeten die cijfers worden genuanceerd: “De getallen hebben betrekking op het aantal inschrijvingen en niet op de reële verkoopaantallen voor december 2015. Bovendien is er een onderscheid tussen de bruto- en nettocijfers. Sommige merken schrijven wagens in die achteraf worden uitgeschreven en afhankelijk van het aantal uitschrijvingen levert dat een vertekend beeld op van de reële situatie.”
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Beschouwd over het hele jaar daalde het aantal inschrijvingen van Volkswagen met 2,69 procent en van Seat met 3,30 procent. Audi ging in 2015 ruim 8 procent vooruit, Skoda 4,41 procent. Nog volgens Ponteville ging de verkoop in december flink vooruit, vermoedelijk als gevolg van de interessante saloncondities waarvan de klanten vanaf die maand konden genieten.
Interessante saloncondities doen dieselgate vergeten
Dieselgate: het lijkt er op dat het financieel voordeel voor de klant zwaarder doorweegt dan zijn eventuele morele bezwaren
Naar aanleiding van het autosalon van Brusselkoos invoerder D’Ieteren voor de vlucht vooruit en pakte uit met een reeks zeer voordelige promoties die blijkbaar goed in de smaak valt. Hierover Ponteville: “De Volkswagen-groep had iets goed te maken tegenover de klanten. Voor eind 2015 en begin 2016 hadden we een goodwillactie in het vooruitzicht gesteld en we zijn die belofte nagekomen.”
Afhankelijk van het merk en model lopen de kortingen op tot zo’n 30 procent. Die kortingen worden toegekend in de vorm van extra uitrusting en toebehoren onder het motto… ‘meer auto voor minder geld’. Het lijkt er dus op dat het financieel voordeel waarvan een klant kan genieten zwaarder doorweegt dan zijn eventuele morele bezwaren tegen het merk als gevolg van de fraudeleuze praktijken.
VW Golf met vijf verschillende aandrijfsystemen
Op het autosalon zelf wordt met geen woord gerept over dieselgate, hier wordt gekeken en vergeleken. Dé blikvangers op de Audi-stand zijn de nieuwe A4 berline en break, misschien wel de beste middenklassers van het moment. En wie weet past de A4 door de voordeelacties plots toch binnen het budget. Last but not least: in navolging van BMW breidt ook Audi zijn garantieperiode uit van 2 naar 3 jaar, zonder kilometerbeperking.
Op de Volkswagen-stand gaat de meeste aandacht uit naar de twee generatie Tiguan, sinds jaar en dag marktleider in zijn segment. Dat het merk van alle markten thuis is, bewijst de Golf die hier met vijf verschillende aandrijfsystemen wordt aangeboden: TDI (diesel), TSI (benzine), CNG (aardgas), hybride en elektrische aandrijving. Op de stand is ook een sierlijke conceptcar te bewonderen die ertoe kan bijdragen dat het geschonden vertrouwen van de klanten snel hersteld is.
Autosalon van Brussel 2016
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier