Defender opnieuw bestelbaar

Nieuwe Jaguars staan straks even niet meer in de showroom, maar de klassieke Defender kan je wel opnieuw bestellen.
Gert Verhoeven

Je kan voortaan in principe een ‘nieuwe klassieke Defender’ bestellen. Of hoe de constructeur een briljante oplossing bedacht om een periode met quasi lege showrooms te overbruggen…  

Jaguar haalt tegen het einde van dit jaar bijna zijn volledige gamma van de markt. Dit in afwachting van nieuwe, volledig elektrische modellen die er vanaf volgend jaar komen. Om de bittere pil van deze overgangsperiode (en de karig gevulde showrooms) voor de dealers een beetje te verzachten, verruimt de divisie Land Rover Classic zijn gamma met een Classic Defender. Deze afdeling bood tot voor kort – naar analogie met de JLR Bespoke-afdelingen – vooral exclusief maatwerk zoals de restauratie van klassieke modellen, het leveren van wisselstukken voor klassiekers of desnoods het weer produceren van die onderdelen. Omdat deze afdeling de stukken en de knowhow in huis heeft, gaat het vandaag een stapje verder.

Liefhebbers van het genre worden volledig ontzorgd. Ze moeten niet meer op zoek naar een klassieker om zelf te restaureren. In de Classic Works-vestigingen in het Britse Coventry of het Duitse Essen kan je een exemplaar ‘op maat’ bestellen. De klant kiest tussen een Defender 90 of een 110, maar het gaat veel verder. De exemplaren die worden gebouwd, zijn steevast aangedreven door een gloednieuwe vijf liter grote V8-motor (405 pk). Die hangt aan een boterzachte en hedendaagse ZF-achttrapsautomaat. Uiteraard worden de wielophanging en het remsysteem op maat gemaakt van dit motorpotentieel.

Los van deze aandrijvingen kunnen klanten via een configurator hun wagen naar wens samenstellen en personaliseren. Hedendaags infotainment en een krachtige airco? Dat kan. De prijzen starten bij 190.000 pond, exclusief belastingen. Het is een manier om met een lookalike van een klassieker te rijden. Maar deze modellen hebben nooit dezelfde charme en uitstraling dan de originele exemplaren. Puristen halen er overigens hun neus voor op. En critici stellen zich (terecht) de vraag of die modellen met hun hedendaagse technologie ook recht hebben op de fiscale vrijstelling waarvan echt klassieke wagens genieten.  

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content