De geslaagde (r)evolutie van de Renault Clio
Vrijwel alle volumemerken leven bij de gratie van enkele kaskrakers. Bij Renault is dat de Clio, de nummer één binnen zijn segment en eervolle nummer twee over alle segmenten heen. De Clio is ondertussen aan zijn vijfde generatie toe en de verwachtingen zijn hooggespannen. Een eerste testrit moet uitwijzen of die ook worden ingelost.
De vierde generatie Clio droeg als eerste Renault-model de signatuur van Laurens van den Acker en groeide uit tot een megasucces.
Voor wie bij zijn naam geen belletje gaat rinkelen: de Nederlander (53) is hoofddesigner en Executive Vicepresident van de Renault Groep en heeft het Franse automerk terug op de wereldkaart gezet. Hij studeerde industriële vormgeving aan de TU Delft en behoort tot de meest invloedrijke designers van zijn generatie, samen met Gorden Wagener (Mercedes) en onze landgenoten Luc Donckerwolke (Kia) en Dirk Van Braeckel (Bentley). Op zijn 25de vertrok hij richting Italië waar hij het interieur van de Bugatti EB100 tekende om vervolgens aan de slag te gaan bij Audi in Duitsland, Ford in Amerika en Mazda in Japan.
‘Geworden wat ik helemaal niet ambieerde’
Sinds 2009 werkt Laurens van den Acker voor Renault en woont met zijn vrouw en dochter in Parijs. In zijn hoedanigheid van hoofddesigner leidt hij een team van 550 designers uit 32 landen, verspreid over zes studio’s in de wereld: Parijs, Boekarest, Mumbai, Sao Paulo, Seoul en Shangai.
Een auto is de meest menselijke vorm van design. Hij heeft ogen, schouders, heupen en beweegt, hij bezit karakter en een ziel.
‘Directeur worden was nooit mijn ambitie, autodesigner zijn volstond. Nu wordt van mij verwacht dat ik de beste Renault ontwerp die ook nog eens de waarden van het merk uitdraagt. Renault is een Frans merk en stelt de mens centraal. Dat verklaart waarom onze modellen er menselijk, sensueel en verleidelijk uitzien. En niet vierkant of hoekig.
‘Een auto is de meest menselijke vorm van design. Hij heeft ogen, schouders, heupen en beweegt, hij bezit karakter en een ziel. Voor vele mensen is hun auto de reflectie van wie of wat ze willen zijn.’
Combinatie van evolutie en revolutie
Beter dan wie ook beseft van den Acker dat beter doen moeilijk wordt. ‘Een model vervangen dat ontzettend goed verkoopt, is een enorme uitdaging. Alles bij het oude laten kan niet, alles overboord gooien evenmin. Daarom heb ik geopteerd voor een evolutie van het exterieur en een revolutie van het interieur.
‘De vijfde generatie is atletischer, dynamischer en expressiever geworden én onmiddellijk herkenbaar als een Clio. Dat laatste was een must van hogerhand. Binnenin heb ik een smart cockpit gecreëerd met een groot verticaal scherm van 9,3 inch, met veel praktische opbergruimte en de grootste kofferruimte in zijn segment.
‘Door het gebruik van hoogwaardige materialen klimt de nieuwe Clio een trapje hoger dan zijn directe concurrenten. De implementatie van innovatieve systemen en technologieën verhoogt bovendien het bedieningsgemak en rijcomfort.’
Lees verder onder de foto’s
Meer in plaats van minder auto
De Clio is bovendien full connected. Dat is zijn antwoord op het voorbehoud van vooral jonge mensen tegenover de fenomeen auto. ‘Ik begrijp hun aversie. Zij leven met hun mobile in aanslag, willen altijd en overal connected zijn. Tot voor kort was je in je auto echter afgesneden van de buitenwereld.
‘Ik zorg er nu voor dat het tegenovergestelde geschiedt en dat je ook in de auto permanent in contact blijft met iedereen en alles. Daardoor wordt de auto een integraal onderdeel van je dagelijkse leven en ecosysteem en krijgen we straks juist meer in de plaats van minder auto. Worden zelfrijdende auto’s realiteit, en daar ben ik van overtuigd, worden die een verlengstuk van ons kantoor.
‘Bovendien zal een groot aantal mensen nog altijd een auto kopen omdat ze hem een mooi object vinden waarmee ze zich kunnen identificeren en willen onderscheiden.’
Bonne continuation
In één opdracht is van den Acker alvast geslaagd: de familieverwantschap van de vijfde generatie Clio is onmiskenbaar. Nochtans staat die op het nieuwe CMF-B platform en zijn alle onderdelen compleet nieuw. De Clio V is korter, lager én ruimer dan zijn voorganger en is ook 50 kilogram lichter.
Binnenin biedt die méér beenruimte en met een inhoud van 391 liter is de koffer de grootste in het B-segment. van den Acker heeft bovendien gelijk wanneer hij zegt dat de nieuwkomer atletischer, dynamischer en expressiever is geworden.
Ik voeg daar graag aan toe dat ik de Clio V een elegante verschijning vind die zowel vrouwen als mannen op een subtiele manier weet te verleiden. Met tal van leuke details zoals koplampen in de vorm van een komma en deurgrepen die verwerkt zijn in het achterste zijruitje.
Het interieur oogt hoogwaardig, uitnodigend en modern, met als blikvanger een 9,3 inch verticaal geplaatst scherm met het connected EASY LINK-systeem dat toegang verleent tot alle multimedia-, navigatie- en infotainmentsystemen. De stoelen geven een goede ondersteuning aan het lichaam, het stuurwiel is in alle richtingen verstelbaar.
De veiligheidsuitrusting is up-to-date en zeer uitgebreid (zes airbags, Active Emergency Braking, Lane Keep Assist, Safe Distance Warning, cruise controle met snelheidsbegrenzer, verkeersbordenherkenning, actief noodremsysteem dat voertuigen, fietsers en voetgangers herkent. Binnenkort wordt het aanbod rijhulpsystemen uitgebreid met een Highway and Traffic Jam Companion voor semi-autonoom rijden.
In een eerste fase is de Clio V beschikbaar met drie benzine- en twee dieselmotoren, te beginnen met een nieuwe 1.0 l atmosferische 3-cilinderbenzinemotor met een vermogen van 75 pk. In de TCe versie met turbomotor bedraagt dat 100 pk (160 Nm). Wie kiest voor de 1.3 l 4-cilindermotor – die ook terug te vinden is in de Captur, Mégane, Scénic en Kadjar – krijgt de beschikking over 130 pk (240 Nm) die gekoppeld is aan een 7-trapsautomaat. Voor wie veel kilometers maakt, is er een 1.5 l dieselmotor met 85 of 115 pk.
Vanaf volgend jaar is de Clio V ook leverbaar zijn met een E-TECH hybride aandrijflijn die gebruikmaakt van een 1.6 l benzinemotor en twee elektromotoren. De Clio V is verkrijgbaar in diverse uitrustingsniveaus: LIFE, ZEN, INTENS en INITIALE PARIS die later worden aangevuld met een R.S. Line, ter vervanging van de huidige GT-Line.
Comfortabele reisgezel
De Franse merken blijven veel aandacht besteden aan het rijcomfort en dat geldt ook in het geval van de Clio V. Zelfs bij een sportieve rijstijl blijft die comfortabel rijden en beschikt die over een zeer goede wegligging waardoor je nooit in de problemen komt. Het valt mij op hoe stil het is aan boord van de nieuwe Clio, een rustgevende ervaring in het lawaaierige stadsverkeer.
Wie kiest voor de 1.0 l TCe 3-cilinderbenzinemotor maakt een verstandige keuze. De turbomotor levert een vermogen van 100 pk en blinkt uit door een goede balans tussen prestaties en verbruik. Van 0 tot 100 km/u sprint die in 11,8 seconden en zijn topsnelheid van 187 km/u ligt ver boven de toegelaten maximumsnelheid in ons land. Met een CO2-uitstoot van 99 g/km bewijst die ook zuinig en milieuvriendelijk te zijn. Zelf geven we de voorkeur aan de 1.3 l benzinemotor (130 pk) omdat die gekoppeld is aan de uitstekende EDC-7-trapsautomaat.
Conclusie: Van den Acker heeft voorbeeldig werk geleverd, de Clio V is een mensenvriend en hartendief die het verschil maakt door zijn elegant voorkomen, goede afwerking en hoog comfortniveau in combinatie met uitstekende rijeigenschappen en een concurrentiële prijs. De instapprijs van de Life SCe 75 bedraagt 14.875 euro. Bonne continuation!
Van SUV tot CNG: dit bracht 2019 in autoland
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier