De galavoorstelling van de Skoda Scala
Skoda is de kaap van de 1,5 miljoen verkochte wagens voorbij en ook de winstcijfers blijven stijgen. Het Tsjechische satellietmerk van Volkswagen heeft zich de voorbije twee decennia ontwikkeld van low budgetmerk tot een zeer gerespecteerd en succesrijk volumemerk. Met elk nieuw model zet Skoda een stap vooruit, met de nieuwe Scala is dat niet anders. Skoda evolueert van simply clever naar simply the best.
De geschiedenis van Skoda gaat terug tot eind van de negentiende eeuw. In Mlada Boleslav – gelegen in het toenmalige Oostenrijks-Hongaarse keizerrijk – startten boekhandelaar Vaclav Laurin en zijn vriend fietsenmaker Vaclav Klement een motorfietsenfabriek op die zo goed liep dat het duo in 1905 besloot om ook vierwielers te gaan bouwen. Laurin & Klement groeide uit tot een grote Europese autoproducent. De Eerste Wereldoorlog maakte abrupt een einde aan hun industriële activiteit; op bevel van de Duitse keizer moesten kanonnen en tanks worden gebouwd in plaats van auto’s.
Na de Eerste Wereldoorlog werd het Habsburgse keizerrijk opgesplitst in zelfstandige staten, een daarvan was Tsjechoslowakije. L&K raapte de draad opnieuw op en fusioneerde in 1925 met Skoda, een producent van treinen en trams. De merknaam L&K veranderde in Skoda en het gamma werd uitgebreid met luxueuze modellen zoals de Skoda 860 en Superb, Skoda werd toen in één adem vernoemd met Rolls-Royce.
De zaken gingen goed, tot in 1939. Ditmaal was het de Duitse Rijkskanselier Hitler die de autobouwer verplichtte om oorlogstuig te produceren voor zijn troepen. Wonder boven wonder kwam de Skoda-fabriek ongehavend uit de oorlog en kon de productie van personenwagens meteen heropgestart worden. Dat bezorgde Skoda een niet te onderschatten concurrentievoordeel ten opzichte van de Duitse, Franse en Italiaanse merken wier fabrieken waren platgebombardeerd. Skoda maakte snel naam in Europa met betrouwbare en betaalbare auto’s mét een onafhankelijke wielophanging. Die was ongewoon voor wagens in deze prijsklasse en droeg bij aan het rijcomfort.
Perestrojka opende nieuwe perspectieven
In 1949 werd Skoda genationaliseerd en ondergebracht in de Motokov-groep, de grootste industriële groep van de nog jonge communistische staat. Het ontbrak het management echter aan kennis én geld voor het ontwikkelen van nieuwe modellen waardoor de populariteit van Skoda snel terugliep.
Met de verdwijnen van het IJzeren Gordijn in 1989 ging letterlijk een nieuwe wereld open voor Skoda. In 1991 werd het automerk geprivatiseerd en ingelijfd door Volkswagen. Dat zorgde voor een nieuwe dynamiek én nieuwe modellen, met VW-technologie onder de motorkap en carrosserie. De Felicia opende de rij.
In 1996 kreeg de Belgische designer Dirk van Baeckel de opdracht om een nieuwe Octavia en Fabia te ontwerpen op basis van bestaande VW-platformen. De gedaantewisseling was compleet. Van de ene dag op de andere was Skoda zijn ‘goedkoop’ imago kwijt, de betrouwbaarheid was terug én de consumenten reageerden enthousiast. In vijftien jaar tijd verdubbelde de verkoop van zo’n 350.000 tot 700.000 per jaar. Skoda ontwikkelde zich tot een van de snelst groeiende automerken in Europa, dankzij de knowhow van VW én een uitgekiend modellenaanbod. Dat reikte toen van de betaalbare stads- en compacte gezinswagens Fabia en Rapid over de praktische Roomster en compacte SUV Yeti tot de meer dan voortreffelijke middenklassers Octavia en Superb. Intussen zijn daar de twee SUV-modellen (Kodiaq en Karoq) aan toegevoegd en zijn we in blijde verwachting van de compacte Kamiq.
Scala zoekt het hogerop
Het zoeken naar een geschikte modelnaam is door de tsunami van nieuwe modellen een probleem geworden voor de automerken. Sommige houden het bij een cijferwoord, wat moeilijker is dan het laat veronderstellen. Kijk naar de verwarring die is ontstaan bij Audi- en BMW-klanten. Merken die de voorkeur geven aan een letterwoord betalen voor een originele naam. Vaak gaat het echter ook om letterwoorden waarvan de betekenis ver te zoeken is.
Bij Scala is dat anders, wie kent er niet de gelijknamige en wereldberoemde muziektempel in Milaan. De bedoeling van de Skoda-marketeers is duidelijk: de Scala is de opvolger van de Rapid Spaceback maar die was geen commercieel succes, wegens te weinig uitstraling en pep. Dus ging men op zoek naar een nieuwe naam en die zoektocht leverde de modelnaam Scala op. De nieuwkomer is evenmin een blitse verschijning maar toont wel karakter en zijn voorkomen ligt volledig in de lijn van de nieuwe designtaal van het merk. De Scala – 4,36 m lang, 1,793 m breed en 1,471 m hoog – staat op het zogenaamde modulaire MBQ A0-platform van Volkswagen dat ook wordt gebruikt door de Audi A1, Seat Ibiza en VW Polo. De Scala is echter een stuk langer dan voornoemde modellen, hij overtreft zelfs de VW Golf met 10 centimeter. Die extra centimeter resulteren in verrassend veel beenruimte voor de passagiers op de tweede zitrij en een royale kofferinhoud die varieert van 467 tot 1401 liter. In dit prijssegment doet geen enkele concurrent beter. Ook niet qua afwerking en kwaliteit van de gebruikte materialen. Die zijn zonder meer vergelijkbaar met wat modellen met een duidelijk hoger prijskaartje aanbieden. De bovenzijde van het dashboard bestaat uit zachte materialen. Kijken we naar het aanbod aan infotainment- en rijhulpsystemen dan behoort de Scala ook hier tot de beste op de markt: continu onlineconnectie, groot aanraakscherm dat zich gemakkelijk laat bedienen, rijvakcorrectie en automatische noodstop met voetgangersdetectie zijn standaard en de dodehoekbewaking kijkt nu verder dan voorheen. Voor adaptieve cruise control, grootlichtassistent en digitaal instrumentenbord moet extra worden betaald – head-up display is niet verkrijgbaar. Die optie blijft voorbehouden aan de duurdere Audi- en VW-modellen. Unterschied muss sein!
Rijden maar
Kandidaat-kopers hebben keuze uit vier motoren: driecilinder 1.0 l. TSI-benzineturbomotor met 95 en 110 pk, viercilinder 1.5 l. TSbenzineturbomotor met 115 pk en viercilinder 1.6 TDI dieselmotor met 115 pk. Skoda biedt daarnaast nog een 1.0 l. G-Tec versie aan op aardgas, goed voor 90 pk. Hybrideversies zijn niet gepland, uit kostenoverwegingen. Met een instapprijs van 20.770 euro kan je inderdaad niet aan alle wensen tegemoetkomen.
Wij reden proef met de verschillende motorisaties waarbij de 7-trapsautomaat met dubbele koppeling niet beschikbaar is in combinatie met de 1.0 l. motor, wat jammer is. Want die is misschien wel de meest voor de hand liggende en sowieso de meest voordelige krachtbron. De driecilinder turbomotor in combinatie met de handgeschakelde 6-bak volstaat ruimschoots voor dagelijks gebruik, reken op een gemiddeld verbruik van 6,5 à 7,5 l/100 km, afhankelijk van je rijstijl.
Conclusie: de Scala is zonder meer een schot in de roos wegens modern concept en dito voorkomen, kwalitatief hoogstaande afwerking en het gebruik van hoogwaardige materialen, veel plaatsruimte voor passagiers en hun bagage, modernste infotainment- en rijhulpsystemen, betrouwbare mechaniek, veilig en aangenaam rijcomfort en last but not least, een zeer concurrentiële prijs. De Scala is Skoda op zijn best.
Grootste werkgever van het land p>
Skoda is intussen de grootste werkgever in Tsjechië, 95 procent van de productie is bestemd voor het buitenland. Zowel de Fabia als Octavia, Superb, Kodiaq, Karoq en nu dus ook de Scala behoren tot de beste auto’s in hun segment. Ze beschikken over moderne en betrouwbare VW-technologie en zijn ruimer én goedkoper dan vergelijkbare VW-modellen. Dankzij de inbreng van opeenvolgende creatieve chief designers zien de recente Skoda-modellen er bovendien elegant en sportief uit en is er nu ook veel meer aandacht voor de aankleding van het interieur. Skoda is in niks meer te vergelijken met het Oost-Europese low budgetmerk van de jaren zeventig maar staat minstens op gelijke hoogte met de Duitse, Franse en Aziatische volumemerken. Dat is geen gratuit compliment, maar een nuchtere vaststelling op basis van vergelijkende tests door gezaghebbende autobladen. p>
Vorige maand rolde in Mlada Boleslav de 22 miljoenste Skoda van de band, ondertussen wordt ook in China geproduceerd. Skoda groeit daarmee verder uit tot een te duchten concurrent voor VW en de Franse en Aziatische volumemerken. p>
Van SUV tot CNG: dit bracht 2019 in autoland
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier