De ene Volvo is de andere niet: welke is de beste?
De overname in 2010 van Volvo door het Chinese Geely Automobile was het beste wat de Zweedse autobouwer kon overkomen. Volvo zat in een straatje zonder einde en kreeg plots de kans een nieuwe weg in te slaan. Volvo vond zich opnieuw uit en maakte van elektrificatie een topprioriteit. Waarom de XC90 met een klassieke benzinemotor dan een tweede leven krijgt? Knack.be zocht het uit voor u.
De feiten op een rijtje. Eind van de jaren negentig neemt Ford Motor Company het Zweedse Volvo over in een ultieme poging General Motors te verdringen van de eerste plaats in de internationale automobielwereld.
Wanneer tien jaar later de Amerikaanse financiële wereld in grote moeilijkheden geraakt, heeft dat dramatische gevolgen voor de economie en dreigen de grote Amerikaanse automerken overkop te gaan. Ford wendt een faillissement af door uitverkoop te houden en zo belandt Volvo onverwacht in handen van Li Shufu. De ondernemende Chinese selfmade man heeft fortuin gemaakt met de verkoop van koelkasten en staat aan het hoofd van Geely Automobile.
Carte blanche
De overname zorgt voor slapeloze nachten in en rond Gent. De Volvo-fabriek aldaar is op dat moment de tweede grootste autofabriek van het land en de vrees bestaat dat de nieuwe Chinese eigenaar enkel geïnteresseerd is in de technologische knowhow en het imago van het Volvo en dat hij niet zal investeren in de Europese fabrieken van Volvo.
Tegen alle verwachtingen in behoudt Li Shufu het vertrouwen in de toenmalige Volvo-directie in Göteborg. Sterker nog, CEO Hakan Samuellson en zijn directie krijgen carte blanche van de nieuwe baas. Hun hoofdopdracht bestaat erin Volvo uit te bouwen tot een belangrijke speler in het premiumsegment én de omzet en winstmarge fors te verhogen.
Om die ambitieuze doelstelling te kunnen realiseren, bouwt Volvo nieuwe fabrieken in China en de Verenigde Staten en reorganiseert het zijn productieketen in Europa. Volvo Gent krijgt de compacte modellen toegewezen. Om een voor hand liggende reden: in Gent wordt hard en efficiënt gewerkt. België is bovendien de tweede thuismarkt van Volvo.
Met de lancering van de XC90 in 2015 zet Volvo een grote stap vooruit op het vlak van vormgeving en de keuze en kwaliteit van materialen. Het neemt ook twee nieuwe platformen in gebruik: SPA (voor PHEV’s en modellen met verbrandingsmotor) en CMA (voor de modellen die gedeeltelijk of geheel elektrisch worden aangedreven). De directie beslist ook om de 5-cilindermotoren uit productie te nemen en een maximumsnelheidsgrens van 180 km/u voor zijn modellen in te voeren.
Veiligheid én duurzaamheid
Zovele jaren later blijkt dat niet alle doelstellingen voor de volle 100 procent zijn gerealiseerd. Corona heeft roet in het eten gegooid en de stroomversnelling is langzamer op gang gekomen dan verwacht. Waar niet?
Belangrijk is dat Volvo nu in brede lagen van de bevolking wordt gepercipieerd als een automerk dat veiligheid én duurzaamheid propageert. De designtaal is bovendien een compleet nieuwe en verlost Volvo van zijn oubollig imago op dat vlak. Volvo is een premiummerk geworden van het niveau van Audi, BMW en Mercedes en hanteert als zodanig ook premiumprijzen.
Nieuw tijdperk
Voor wie nog twijfelde aan de premiumstatus van Volvo, wordt in 2022 op zijn wenken bediend. De EX90, een full electric SUV met zeven zitplaatsen en uitgerust met de meest geavanceerde technologie inzake core computing, connectiviteit en elektrische aandrijving, doet in München en Stuttgart een belletje rinkelen.
De EX90 beschikt over een onzichtbaar veiligheidsschild met de nieuwste sensortechnologie. Geavanceerde sensoren zoals camera’s, radars en LIDAR (Light Detection and Ranging) zijn verbonden met een centrale computer in de auto en creëren in real time een 360°-beeld van de omgeving. Het systeem herkent kleine voorwerpen vanop honderden meters afstand en informeert de bestuurder op tijd over een eventueel obstakel. In een noodsituatie probeert het systeem op eigen houtje een ongeval te vermijden.
De EX90 is een geavanceerde computer op wielen, updates gebeuren over-the-air en Phone-as-Key-technologie is standaard. Die maakt het mogelijk om met uw smartphone de auto automatisch te ontgrendelen. Bij het instappen wordt uw persoonlijk profiel automatisch geladen.
Het minimalistisch interieur- en exterieurdesign van Volvo heeft intussen ontelbare designprijzen gewonnen. Het dashboard met strakke horizontale lijnen wordt in het midden onderbroken door een groot verticaal touchscreen waarop alle functionaliteiten staan weergegeven én bediend, dé centrale commandopost met andere woorden. De bediening vergt enige gewenning. Een klein digitaal scherm achter het stuurwiel in het gezichtsveld van de bestuurder toont actuele rijinformatie die kan worden aangepast aan de eigen voorkeur.
American way of drive
De EX90 is verkrijgbaar met twee elektromotoren en vierwielaandrijving in twee vermogensversies (402/517 pk. Ze worden van stroom voorzien door een krachtige accu (107 kWh) die een WLTP-autonomie garandeert van zo’n 600 kilometer. Aan een snellader kan tegen 250 kW worden geladen, van 10 naar 80 procent in 30 minuten.
Wat opvalt tijdens het rijden is de stilte. Ze is als het ware hoorbaar. Op geen enkel moment heb je de indruk met een kolos van 2,7 ton en 5 meter lang onderweg te zijn. De in de hoogte verstelbare luchtvering garandeert optimaal rijcomfort.
Wie niet wil cruisen maar spurten, die selecteert de modus Performance en komt in een andere wereld terecht. In zijn krachtigste versie spurt de EX90 in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u. Ook dan zorgen de ADAS-rijsystemen ervoor dat de wagen goed beheersbaar blijft.
Waarom de Volvo EX90 zelden opduikt in het straatbeeld? Dat heeft te maken met het prijskaartje. De instapprijs ligt bij 83.495 euro maar voor je weet ben je meer dan 100.000 euro kwijt. Kwaliteit heeft een prijs!
De echte reden is dat de nieuwkomer met bijna twee jaar vertraging op de markt is gekomen door problemen bij het implementeren van de softwaretoepassingen. De meeste andere merken kampen met dezelfde problemen en zorgen ook daar voor gelijkaardige vertragingen bij de uitlevering. Ik verwijs naar de Porsche Macan Electric en Audi A6 e-tron.
Klant is koning
Zoals gezegd, Volvo heeft sneller dan zijn concurrenten de switch gemaakt naar elektrificatie als onderdeel van een bewuste strategie. Die was en is erop gericht de klimaatverandering af te remmen door het reduceren van de CO2-uitstoot via elektrisch rijden. “Volvo biedt next generation mobility aan”, aldus een vaak geciteerd statement uit 2022 van Volvo-topman Jim Rowan.
Wij zijn intussen twee jaar verder. Groot mijn verwondering een uitnodiging in de bus te krijgen voor de dynamische presentatie van de nieuwe XC90. In feite gaat het om een facelift van een bestaand en vrij succesvol model dat nu als plug-in hybride over een zuiver elektrische autonomie van 70 kilometer beschikt. Dat volstaat in de meeste gevallen voor het dagelijkse woon-werkverkeer.
Volvo anticipeert hiermee op de minder snelle groei verkoop van elektrische auto’s en toekomstige politieke beslissingen in Europa én de Verenigde Staten die elektrisch autorijden financieel minder interessant zullen/kunnen maken. En wat als straks het jaartal 2035 naar boven wordt gecorrigeerd als einddatum voor de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor in Europa?
Wie is dan nog geneigd om een Volvo EX90 te kopen als hij zich voor minder geld een vergelijkbare XC90 met hybrideaandrijving kan aanschaffen die nagenoeg over dezelfde goede rijeigenschappen en veiligheidsvoorzieningen beschikt?
In het besef dat de klant is koning is, biedt Volvo hem de keuze tussen de volledig elektrische EX90 die de toekomst symboliseert en de naar zeggen ‘beste Volvo XC90 ooit’. Het laatste woord heeft de klant. Ter info: in ons land kiest 67 procent van de Volvo-rijders voor puur elektrisch.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier