Dacia brengt nieuwe elektrische Spring 

Alain De Jong

De tweede generatie van de compacte Spring kreeg een nieuwe styling maar blijft een van de goedkoopste elektrische auto’s op de markt.

De Spring is in 2021 gelanceerd als goedkoopste EV op de markt met een prijs van minder dan 17.000 euro. Dan gaat het over volwaardige auto’s en geen microcars. Dit najaar brengt Dacia een nieuwe generatie van de compacte elektrische crossover op de markt. Deze tweede generatie gebruikt het CMF-A EV platform voor elektrische wagens van de Renault Groep maar toch kan er van een gloednieuwe Spring gesproken worden.

Krap

Zo sluit het hertekende design met strakkere lichtsignaturen nauw aan bij de nieuwe huisstijl van Dacia. Het interieur onderging een metamorfose met een herwerkt dashboard met digitale displays en een instelbaar stuurwiel. Daarmee vind je makkelijker een goede zitpositie als bestuurder. De zitruimte vooraan is voldoende, maar de twee passagiers achteraan zitten nog altijd vrij krap, zeker als er vooraan grotere mensen zitten.

Dit is een stadswagen en vandaar ook de beperkte laadruimte van 308 liter die na het neerklappen van de achterbank tot 1.004 liter haalt. Bovendien is er onder de motorkap nog een zogenaamde frunk, een extra laadruimte van 35 liter. Handig om bijvoorbeeld laadkabels op te bergen. Een ander handigheidje zijn de Youclip bevestigingspunten in het interieur. Daar kan je accessoires aan bevestigen zoals een smartphonehouder met inductielader, bekerhouders, extra opbergvakjes of haakjes voor bagage.

Kerktoren

Voor zijn aandrijving doet de Spring nog altijd een beroep op elektromotoren van 45 pk en 65 pk, in combinatie met een accu van 26,8 kWh. Die garandeert een WLTP-bereik tot 225 km. Dat volstaat voor dit type EV waarmee de doorsnee gebruiker volgens Dacia vooral ‘rond de kerktoren rijdt’ en slechts 37 km per dag aflegt. De relatief kleine batterij kan in 11 uur aan een huisstopcontact volledig worden bijgevuld. Sneller gaat het aan een wallbox van 7 kW of een gelijkstroomlader van 30 kW. Een handig snufje is de bi-directionele V2L-functie waarmee de accu ook stroom kan leveren aan externe toestellen, zoals een grille of een boormachine.

Een belangrijke evolutie op de Dacia Spring vormt de uitbreiding van de veiligheidssystemen om aan de nieuwe Europese reglementering te voldoen. Zo is er een automatisch noodremsysteem, verkeersbordherkenning met een waarschuwing voor overdreven snelheid en een rijstrook- en waakzaamheidsassistent. Handig is dat je niet-essentiële functies die vaak hinderlijk piepen, kan uitschakelen.

Dan komen we bij een heel belangrijke troef van de Dacia Spring: zijn prijs. Met een basisprijs van 16.990 euro voor de Essential 45 bevestigt dit model zijn status van goedkoopste EV. Noteer dat ook de topversie Extreme 65, met als extra’s onder meer een airco, een navigatiesysteem of een bi-directioneel laadsysteem, nog onder de 20.000 euro blijft.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content