Cooper SE: stijlvol elektrisch

Alain De Jong

De nieuwe elektrische Mini Cooper heeft niet alleen een iconisch design maar ook andere troeven.

De vijfde generatie van de Mini grijpt terug naar de roots van de compacte auto bij uitstek en pakt tegelijk uit met de nieuwste technologie. Het Mini-gamma is tot maturiteit gekomen met drie modellen die zowat elke klant kunnen bekoren. Er is de klassieke Cooper, de driedeurs die nog sterk doet denken aan het oermodel uit 1959. En daarnaast zijn er twee crossovers die een groter en polyvalenter zijn: de recent voorgestelde Aceman en zijn grotere broer Countryman.

Charismatic Simplicity

De nieuwe Mini Cooper heeft duidelijk zijn eigenheid behouden met zijn typische proporties, ronde vormen en dito koplampen. De designtaal wordt als Charismatic Simplicity bestempeld. Het ontwerp streeft naar meer eenvoud waardoor accenten zoals de zwarte wielkastlijsten, drempels en chroom details verdwenen en de klinken nu in de deuren zinken.

In het interieur domineert een groot, centraal OLED-scherm de boordplank. Daaronder bevinden zich schakelaars, maar de meeste functies worden via het aanraakscherm bediend. Een head-up display projecteert daarnaast nog informatie in het gezichtsveld van de bestuurder. Het geheel is clean en laat zich efficiënt bedienen. In de tijdsgeest werd ook gekozen voor een interieurbekleding van gerecycleerde materialen.

De nieuwe Mini Cooper blijft een zeer compacte wagen met een lengte van minder 4 meter. Daardoor laveert hij handig door het stadsverkeer. Nadeel: een beperkte binnenruimte. Vooraan zitten grotere personen comfortabel, maar achteraan is de beenruimte van de twee passagiers zeer beperkt. Dat geldt ook voor de koffer die slechts 210 liter kan slikken. Na het neerklappen van de tweedelige achterbank kan dat 800 liter worden.

Vinnig elektrisch rijden

Ook bij Mini staat de elektrificatie centraal want van elk model zijn er volledig elektrische versies, terwijl voor de klassieke verbrandingsmotoren een uitdoofscenario is voorzien. Bij de persvoorstelling reden we met de Cooper SE, de krachtigste variant, die 218 pk en 330 Nm op de voorwielen zet en een accu van 54,2 kWh in de vloer heeft zitten. Daarmee is een WLTP-rijbereik van 402 kilometer mogelijk. De sprint van 0 tot 100 km/u lukt in 6,7 seconden, terwijl de top 170 km/u bedraagt volgens Mini.

Daaronder komt de Cooper E, aangedreven door een 184 pk en 290 Nm sterke elektromotor, met dezelfde spurt in 7,4 seconden en een topsnelheid van 160 km/h. Met de kleinere accu van 40,7 kWh bedraagt het rijbereik 305 kilometer. Laden kan telkens aan 11 kW of sneller met gelijkstroom aan 75 kW voor de E en 95 kW voor de SE, waarmee in respectievelijk 30 en 28 minuten van 10 tot 80 procent kan worden bijgeladen.

Gokart

In het heuvelachtige hinterland van Barcelona kwamen tijdens de testrit de dynamische kwaliteiten van deze EV zeer goed tot hun recht. Met 218 pk onder het stroompedaal zijn de acceleraties pittig en ook het bochtenwerk verloopt vlekkeloos, ondanks het aanzienlijke gewicht van iets meer dan 1,6 ton. Het door Mini aangekondigde gokart-gevoel is dus echt aanwezig.

Het rijgeluid maakt integraal deel uit van de rijervaring. Daarop speelt Mini in met de ‘Experiences’ die in de wagen opgeroepen kunnen worden. Het zijn zeven rijprogramma’s waarbij onder meer de vermogensopbouw, het display, de achtergrondverlichting en het geluid variëren. Zo ligt bij ‘Green’ de nadruk op zuinigheid en discretie. In de stand ‘Gokart’ klinkt de aandrijving als een sportieve verbrandingsmotor.

Tijdens onze testrit consumeerden we bij het cruisen op de kustboulevards een goede 15 kWh per 100 km aan stroom, wat overeenstemt met een rijbereik van ongeveer 330 kilometer met de accu met een nettocapaciteit van 49,2 kWh. Bij een sportievere rijstijl liep het verbruik echter op tot ruim 20 kWh per 100 km en zakte de actieradius zo tot amper 250 kilometer.

Je betaalt voor de nieuwe Cooper SE minimum 38.500 euro, maar in de topuitvoering John Cooper Works kan dat oplopen tot 47.410 euro. De minder krachtige Cooper E met een kleinere accu verandert van eigenaar voor 34.500 euro. Noteer daarbij dat latere benzineversies goedkoper uitvallen.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content