CO2-uitstoot bedrijfswagens met 24 procent gedaald
Een nieuwe bedrijfswagen stootte in 2013 gemiddeld 121 gram CO2 per kilometer uit. Dat is 24 procent minder dan in 2005. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Belgische automobiel- en tweewielerfederatie Febiac. Bij privé-auto’s daalde de uitstoot met 16 procent.
Als we de constructeurs mogen geloven, verbruiken de auto’s van vandaag 20 tot 39 procent minder brandstof dan hun (niet eens zo verre) voorvaderen uit het jaar 2000. De CO2-uitstoot daalde al even hard, zo blijkt uit de meest recente cijfers van Febiac, de Belgische automobiel- en tweewielerfederatie. Een nieuwe auto produceerde in 2013 gemiddeld 126 gram CO2 per kilometer, in 2005 was dat nog bijna 155 gram.
Bedrijfswagens doen het beter dan privéwagens: de CO2-uitstoot van een bedrijfswagen bedroeg in 2013 gemiddeld 121 gram, in 2005 was dat nog 160 gram. De stevige daling (-24 %) valt deels te verklaren door de nieuwe regeling voordelen van alle aard: hoe duurder de bedrijfswagen en hoe meer CO2 die uitstoot, hoe meer belastingen de werknemer moet betalen. Volgens Renta, de federatie van de leasebedrijven, daalde het aantal inschrijvingen van luxueuze berlines en grote SUV’s (genre BMW 5, Mercedes S en Audi Q8) met 10 procent tussen 2011 en 2013. Er werd veel meer gekozen voor het middenklasse premium-segment (Audi A4, BMW 3, Mercedes C): een stijging met bijna 30 procent.
Roetfilter tegen fijn stof
Er zijn wel wat kritische kanttekeningen bij de optimistische cijfers. Uit onderzoek van de universiteit van Graz blijkt dat de uitstoot van stikstofoxides (NOx) bij dieselwagens in reële omstandigheden niet of nauwelijks gedaald is sinds de jaren negentig. In België reden eind vorig jaar 62,6 procent van de personenwagens op diesel en dat blijft slecht voor de luchtkwaliteit. Pas vanaf bouwjaar 2011 moesten dieselwagens verplicht een roetfilter tegen fijn stof krijgen.
Een bijkomend probleem is dat we langer met dezelfde auto blijven rijden. In 1993 bedroeg de gemiddelde leeftijd van een Belgische auto 6 jaar en 4 maanden, eind 2013 reden we volgens Febiac gemiddeld 8 jaar en 3 maanden met een auto rond. Oude en meer vervuilende auto’s blijven dus langer vervuilen. Dat zegt ook professor Johan Albrecht, hoofd van het onderzoeksdomein Milieueconomie, energie en klimaatbeleid van de UGent. ‘Het probleem zit niet bij de nieuwe auto’s, maar bij de vele oude wagens die in gebruik blijven. Het versneld vervangen van oude en vervuilende wagens is wellicht kostenefficiënter dan het promoten van elektrische wagens. Maar dat ligt sociaal gevoelig: vooral mensen met lagere inkomens rijden met oude voertuigen.’ (JB/UV)
Het volledige dossier over de groene auto leest u deze week in Knack.
Het autosalon van Brussel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier