Citroën Ami op de tekentafel

De AMI krijgt na vier jaar een facelift met een knipoog naar de 2PK.
Gert Verhoeven

Op het salon van Parijs toonde Citroën een update van zijn microcar de Ami die vier jaar geleden op de markt kwam. Net als bij de Fiat-afgeleide, de Topolino, kiest Citroën voor een neoretro look.

Voor 2025 krijgt de Ami een nieuwe look en daarvoor grijpt Citroën terug naar het verleden. Het gaat vooral om een visuele update want aan de technische basis wordt vooralsnog niet geraakt. De Ami blijft dus vooral een microcar. Dat is een speciaal segment van compacte voertuigjes die niet aan de definitie van een auto voldoen. Hun maximumsnelheid is vergelijkbaar met een bromfiets klasse B. Ze moeten ook niet aan de veiligheidsvoorschriften van een auto voldoen (ABS-remmen, airbags, …) waardoor ze ondanks hun 100 % elektrische aandrijving betaalbaar blijven met een prijskaartje van 8.000 euro.

De vernieuwde versie die straks in de showroom staat, krijgt enkele visuele verwijzingen naar de 2PK van weleer. Zo herinneren de koplampen aan de eend, maar je ziet het ook aan de groeven die in het spatbord rechtsvoor zijn gegoten. Die groeven vormen een knipoog naar de luchtsleuven die de 2PK nodig had om de motor te koelen. Het interieur werd eveneens vernieuwd en biedt plaats aan twee inzittenden. De batterij laadt met een conventioneel stopcontact en biedt een rijbereik van 75 km. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content