Chinese overname Audi Brussels zou vooral voordelen hebben

Chinese auto’s van het merk BYD staan klaar voor de export. © VCG via Getty Images
Jeroen de Preter

Om de verhoogde invoerheffingen te omzeilen, zijn Chinese autobouwers op zoek naar vestigingen in Europa. Mogelijk betekent dat de redding voor Audi Brussels. Maar zijn Chinese overnames ook een goede zaak voor de Europese auto-industrie?

Sinds juli moeten Chinese constructeurs die elektrische auto’s op de Europese markt willen brengen importtarieven betalen die variëren van 9 tot 46 procent. De taks werd ingevoerd door de Europese Commissie, die zo de Europese auto-industrie hoopt te beschermen tegen de volgens haar oneerlijke concurrentie uit China. Chinese autobouwers genieten in hun land overheidssteun in de vorm van, onder meer, belastingverlagingen en goedkope grondstoffen.

Of de invoerheffingen gehandhaafd blijven, is evenwel nog niet zeker. Een definitieve beslissing van de Europese lidstaten volgt pas later dit jaar, mogelijk worden de tarieven dan verlaagd.

Ondertussen rijst de vraag in hoeverre zulke heffingen zinvol zijn. Om de heffingen te vermijden, bouwt een grote speler als BYD – ‘Build your Dreams’ – vandaag een fabriek in Hongarije. De autobouwer zou, net als concurrent Xpeng Motors, nog op zoek zijn naar andere vestigingen in Europa.

‘Als autobouwers als Volkswagen voortdoen zoals ze nu bezig zijn, zullen ze op niet zo lange termijn alleen in Europa nog wat auto’s verkopen.’

Paard van Troje

De Chinese interesse zorgt voor een sprankeltje hoop bij het personeel van Audi Brussels. Maar of zo’n overname ook een goeie zaak zou zijn voor de Europese auto-industrie? Haalt Europa met zijn importheffingen niet het paard van Troje binnen?

Koen Schoors, hoogleraar economie aan de UGent, ziet vooral voordelen. ‘Dat die Chinese bedrijven in Europa willen investeren, laat juist zien dat de importheffingen werken’, zegt Schoors. ‘Een Chinese autoproducent die hier een fabriek neerzet of overneemt, is een opsteker voor de Europese werkgelegenheid. Bovendien zullen die Chinese bedrijven zo ook wat technologisch vernuft binnenbrengen. Dat is nodig, want op technologisch vlak lopen we achter in Europa. Dat zie je bijvoorbeeld bij Volkswagen, dat in de transitie naar elektrische auto’s veel te lang met de voeten heeft gesleept.

Diende die Europese importheffing niet in de eerste plaats om de eigen auto-industrie te beschermen?

Koen Schoors: Zulke heffingen hebben inderdaad ook als doel om de kansen van onze industrie en onze strategische autonomie wat te beschermen. Maar je mag ook niet zo ver gaan dat je alle import blokkeert en de Chinezen de toegang tot onze economie ontzegt. Zo’n radicale heffing zou alleen maar zorgen voor wat extra winst voor de producenten van auto’s met verbrandingsmotoren, een product waarvan we weten dat het sowieso zal verdwijnen.

Niet iedereen in de industrie lijkt daarvan overtuigd.

Schoors: Als autobouwers als Volkswagen voortdoen zoals ze nu bezig zijn, zullen ze op niet zo lange termijn hoogstens alleen in Europa nog wat auto’s verkopen. Vandaag discussiëren we in Europa nog over het feit dat elektrische auto’s te duur en daarom niet sociaal zijn. In de rest van de wereld bestaat die discussie niet of nauwelijks. Omdat elektrische auto’s er al goedkoper zijn en heel snel nog goedkoper zullen worden. Behalve voor het onderhoud en het verbruik zal dat binnenkort ook gelden voor de aankoopprijs. Een elektrische auto bestaat uit veel minder componenten dan een auto met verbrandingsmotor. De duurste component is de batterij, maar die wordt elk jaar goedkoper. Die trend zal er onvermijdelijk voor zorgen dat auto’s met verbrandingsmotor uit de markt zullen worden geduwd. Europese autobouwers die niet volgen, zullen weggevaagd worden. Want wie zou er een nog een Europese auto willen als je een goedkopere Chinese kunt kopen, die je ook nog eens kunt laten rijden op de elektriciteit van je eigen zonnepanelen?

‘Het geeft geen zin om de klassieke auto-industrie kunstmatig in leven te houden. Dan krijg je een herhaling van het koolmijnenscenario.’

Een eventuele overname van de fabriek in Vorst door een Chinese speler zou dus vooral voordelen hebben?

Schoors: Absoluut. Zulke overnames zullen spelers als Volkswagen dwingen om nog sneller goedkope elektrische auto’s te gaan produceren. Onvermijdelijk zullen daardoor arbeidsplaatsen verloren gaan in de klassieke auto-industrie. Maar het geeft geen zin om die om die reden kunstmatig in leven te houden. Dan krijg je een herhaling van het koolmijnenscenario.

Na de extra importheffing op Chinese auto’s in Europa: wanneer worden die duurder en hoeveel?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content