Chery bouwt aan Europese toekomst

Taylor Zhang, country director bij Chery België, zegt dat Chery EV's gaat assembleren in Barcelona om aan de importheffingen te ontkomen.
Gert Verhoeven

De Chinese constructeur Chery wil op iets langere termijn in het Spaanse Barcelona elektrische modellen assembleren om importheffingen te ontlopen.  

‘Negatieve’ maatregelen hebben meestal een beperkte levensduur. Dat is niet anders met de protectionistische houding die Europa vandaag aanneemt ten overstaan van Chinese, elektrische voertuigen. Chinese constructeurs bijten nu in het stof want de Europese producenten krijgen een streepje voor op hun thuismarkt. Hoewel goedbedoeld, is dit wellicht een slag in het water, ook voor de Europese auto-industrie. Deze maatregel koopt hen in het beste geval tijd. Een jaar om precies te zijn want meer en meer Chinese spelers zetten de zeilen bij om zo snel mogelijk een productie of zeker een assemblage op te starten op Europese bodem.

‘Chery zal vanaf 2025 elektrische modellen assembleren in de voormalige Nissan-fabriek in Barcelona. Het werkt daarvoor samen met het Spaanse autobedrijf Ebro-EV Motors’, zegt Taylor Zhang, country director bij Chery België. ‘In een eerste fase gaan wij er semi-geassembleerde eenheden en onderdelen uit China verder monteren. Er rollen straks ook exemplaren van de elektrische Omoda 5 van de band. In 2027 verwachten wij er 50.000 voertuigen te bouwen, tegen 2029 rekenen wij op 150.000 stuks’. 

Onder druk

Met de stijgende prijzen voor Chinese EV’s daalt ook de belangstelling voor elektrische voertuigen. Op Europese schaal zien we de verkoop teruglopen. De belangrijkste oorzaak? Nog altijd de forse prijs voor die voertuigen. Door de betaalbare Chinese wagens duurder te maken, slinkt op korte termijn hun marktaandeel. Dat zet de hele EV-markt nog meer onder druk want de Europeaan koopt geen Chinese EV omdat hij of zij overtuigd is van dit product. Wel omdat de Europese auto-industrie er niet in slaagt om een betaalbaar equivalent te bouwen.

Goed, er zijn verschillende Europese elektrische modellen aangekondigd. Maar meestal gaat het om erg kleine wagentjes met een prijskaartje van om en bij de 25.000 euro. Dat is goedkoper dan we gewend zijn, maar een koopje kunnen we het bezwaarlijk noemen. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content