Campagne moet autokoper informeren over ‘groene’ belasting
Vlaams minister van Financiën Philippe Muyters, VAB, Touring, Febiac en Federauto lanceren een campagne om de ‘groene’ belasting op inverkeerstelling (BIV) extra bekendheid te geven bij de autokopers.
Sinds 1 januari wegen de klimaat- en milieukenmerken van een voertuig zwaarder door in de bepaling van deze eenmalige belasting. Muyters en de sector lanceren de campagne om die groene belasting meer bekendheid te geven, ‘zodat de mensen nog meer geneigd zijn om een milieubewuste auto aan te schaffen’, zo maakten ze bekend in de aanloop naar het autosalon van Brussel.
‘Het is natuurlijk belangrijk dat je op voorhand weet dat je minder belasting zal moeten betalen als je een milieuvriendelijke auto aanschaft en het autosalon is een uitstekende gelegenheid om deze campagne te lanceren’, aldus Muyters.
Autosectorfederaties Federauto en Febiac zullen voor de campagne in de loop van januari affiches en 250.000 brochures verspreiden in de toonzalen van hun leden. Op elke bestelbon zal ook een zinnetje vermeld worden dat de koper op de BIV en verkeersbelasting wijst.
Dat de BIV niet altijd even gekend is bij de consument, blijkt uit cijfers van VAB van begin 2013. Onderzoek van VAB wees toen uit dat 14 procent van de autokopers niet wist dat er BIV betaald moest worden bij de aankoop van een auto. En een op de twee kopers kende het precieze bedrag van de belasting niet. (Belga/KVDA)
Het autosalon van Brussel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier