BYD verhuist deel productie naar Europa
BYD wil auto’s bouwen op Europese bodem en start in Hongarije met een productiesite.
Chinese auto’s liggen onder vuur omdat de Europese auto-industrie in een existentiële crisis is beland. Europa stipuleert immers dat onze mobiliteit CO2-neutraal moet worden en het te volgen pad is elektrificatie. Omdat vooral de batterijtechnologie in China veel verder staat dan in Europa en omdat Chinese spelers ook in grote mate de toegang tot kostbare ertsen om batterijen te produceren in handen hebben, kunnen constructeurs van bij ons voorlopig niet opboksen tegen prijsgunstige en alsmaar betere producten uit het Oosten.
Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen opperde vorig jaar dat Chinese elektrische voertuigen alleen goedkoop zijn dankzij staatsteun. Het ziet er dus naar uit dat er importheffingen komen op die auto’s en precies dat wil BYD – in volle expansie op de Europese markt – omzeilen door een aantal modellen lokaal (lees: op Europese bodem) te assembleren.
NEV
BYD heeft een site gekocht waar een gloednieuwe assemblagefabriek komt. De bouw van het complex loopt over verschillende fasen, maar de constructeur maakt zich sterk dat alles binnen drie jaar operationeel is. BYD geeft tot slot aan dat de site uitsluitend NEV-personenwagens zal bouwen. NEV staat voor New Energy Vehicle wat aangeeft dat het niet exclusief om batterijgevoede wagens zal gaan. Misschien rollen er ooit fuel cell-voertuigen van de montageband.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier