Bugatti Tourbillon met plug-inhybride aandrijving

Alain De Jong

De opvolger van de Chiron produceert 1.800 pk en kost 3,8 miljoen euro. Exclusiviteit is dus verzekerd.

De nieuwe Bugatti Tourbillon moet zijn voorganger Chiron overtreffen. Uiterlijk is het vroegere DNA nog duidelijk aanwezig maar onderhuids vond er wel een technische revolutie plaats. Zo maakte de befaamde W16-motor plaats voor een plug-inhybride aandrijving. Een kwestie van met de tijd mee te gaan. Gelukkig gaat het niet om een schamel viercilindertje maar om een potige V16 in combinatie met drie elektromotoren, waarvan er twee op de achteras en één op de vooras.

Razendsnel

De atmosferische 8,3 liter produceert op zich al 1.000 pk en de drie elektromotoren dragen ieder nog eens 340 pk bij. Dat leidt tot een systeemvermogen van 1.800 pk dat uiteraard garant staat voor hallucinante prestaties. De spurt van 0 tot 100 km/u lukt in 2 seconden. De kaap van 200 km/u haalt deze wagen in minder dan 5 seconden. Die van 300 km/u in minder dan 10 seconden en 400 km/u wordt in minder dan 25 tellen geklokt. En dan stoomt de Tourbillon nog verder door tot aan de topsnelheid van… 445 km/u. Overigens: de accu van 24,8 kWh laat de plug-inhybride Bugatti tot zo’n 60 kilometer zuiver elektrisch rijden als de omstandigheden daarom vragen.

De bestuurder die dit beest wil temmen, kijkt uit op een klassiek dashboard met mooi gestileerde tellers en knoppen. Hij moet wel over een goed gespekte bankrekening beschikken om de auto op zijn oprit te krijgen. Bugatti gaat namelijk 250 stuks van deze ongemeen snelle Tourbillon bouwen die ieder 3,8 miljoen euro kosten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content