Brusselse gemeenten plannen invoering van publieke laadpalentaks

Lydia Peeters (Open VLD) wil elektrische laadpaal op 250 meter van woning mogelijk maken © belga

De Brusselse gemeenten hebben plannen om een uniforme laadpalentaks voor publieke elektrische laadpalen in te voeren tegen begin 2025. Dat schrijft De Tijd en het nieuws wordt bevestigd door de voorzitter van de Conferentie van burgemeesters van het Brussels gewest en burgemeester van Etterbeek, Vincent De Wolf (MR).

Het voorstel, dat dateert uit maart, zal woensdag opnieuw besproken worden tussen de Brusselse burgemeesters.

Het mondelinge akkoord voorziet in de invoering van een taks van 125 euro per stekker van een publieke laadpaal in Brussel. Vele laadpalen hebben twee stekkers, waardoor de belasting in die gevallen op 250 euro zal neerkomen. Het uniforme Brusselse belastingstarief voor publieke laadpalen heeft als doelstelling om een wirwar aan taksen tegen te gaan. De gemeenten zien die taks volgens De Tijd ook als een manier om de gederfde inkomsten uit parkeerplaatsen en benzinepompen, beide het slachtoffer van de uitrol van de elektrische wagen, te compenseren.

Uiteindelijk moeten de gemeenten op eigen houtje beslissen over een eventuele invoering van de taks. In Sint-Gillis en Elsene heeft het bestuur zelf al de knoop doorgehakt en worden er belastingen van respectievelijk 180 en 281 euro per stekker betaald, bedragen die voorlopig hoger liggen dan het geraamde bedrag in het plan van de Conferentie.

De Brusselse werkgeversorganisatie Voka Metropolitan wijst erop dat het idee lijnrecht ingaat tegen de ambitie van electrify.brussels om tegen 2035 22.000 laadpalen in het Brusselse gewest neer te planten. “Een mooie doelstelling waarbij een aantal privéspelers werden uitgenodigd om te helpen bij de realisatie van deze doelen,” zegt René Konings, directeur van Voka Metropolitan. “We moeten nu vaststellen dat deze ondernemingen in een Brusselse taksval zijn gelopen.” Hierdoor komt volgens Konings het verdienmodel van de laadpaalexploitanten in gevaar en “riskeert het gewest zijn ambitie niet te kunnen waarmaken”.

Brussels minister van Energie Alain Maron (Ecolo) betreurt het gebrek aan overleg met de laadpaalexploitanten, zo laat zijn kabinet weten aan Belga. “Electrify.brussels is een succes, met meer dan 6.200 oplaadpunten die vandaag toegankelijk zijn voor het publiek. In 2018 waren dat er slechts 400”. 

Maron zegt aan zijn collega-ministers van Plaatselijke Besturen en Financiën en Begroting in de ontslagnemende Brusselse regering, Bernard Clerfayt (DéFI) en Sven Gatz (Open VLD), gevraagd te hebben om na te gaan of deze “gemeentebelastingen in overeenstemming zijn met de principes van het fonds voor de fiscale compensatie”.

“Volgens deze overeenkomst tussen het Gewest en de gemeenten ontvangen de gemeenten gewestelijke subsidies en verbinden ze zich er toe om de lokale belastingen op economische activiteiten niet te verhogen”, aldus kabinet-Maron. De minister herinnert eraan dat “voor elke invoering van een nieuwe belasting die een impact zou kunnen hebben op de lokale en regionale economische ontwikkeling, een vrijstellingsaanvraag moet worden ingediend bij het Gewest”.

“Als de lokale overheden belastingen willen heffen, moet dit op een gecoördineerde en proportionele manier gebeuren. En natuurlijk op uniforme wijze in de negentien gemeenten”, concludeert de Brusselse minister.

Partner Content