Brussel stelt LEZ uit

Wie zijn oude Euro 5 diesel voor een appel en een ei verkocht, voelt zich belazerd nu blijkt dat de vervuilende diesels 2 jaar langer welkom blijven in Brussel.
Gert Verhoeven

Brussel stelt de strengere regels voor zijn LEZ – de lage emissie zone die vanaf januari 2025 moest ingaan – met twee jaar uit. Dat besliste het Brussels parlement.

Het voorstel om de strengere regels uit te stellen, kwam er op vraag van de Vlaamse en Franstalige liberalen, maar ook van de MR, PS en Les Engagés. Verder steunden PTB en de PVDA het voorstel. Het waren vooral de groenen die zich tegen uitstel verzetten, de N-VA onthield zich. De meeste partijen die het voorstel genegen waren, redeneerden vanuit een sociaal perspectief. In economisch harde tijden blijkt het voor velen moeilijk of schier onmogelijk om een nieuwe, schonere auto te kopen.

De lokale overheden slagen er overigens zelf niet in om het eigen wagenpark aan de geplande verstrenging aan te passen. Een van de belangrijkste veranderingen op 1 januari 2025, is de ban van de Euro 5 dieselmotoren. Van dit type rijden er bij de stads- en hulpdiensten maar ook bij de vervoersmaatschappijen nog veel rond. Zonder uitstel van de LEZ zouden die diensten met gigantische problemen kampen en kan het boetes voor milieudelicten van de eigen vloot regenen. 

CO2-emissie

Op het uitstel kwam meteen een reactie van Leefmilieu Brussel dat zegt dat er door dit uitstel meer CO2 wordt uitgestoten. Door de norm naar 1/1/2027 te verschuiven, haalt men de geplande reductie van broeikasgas tegen 2030 mogelijk niet. Wat op zijn beurt boetes genereert. Feit is dat de evolutie van het privéwagenpark in LEZ-zones anders dan gepland verloopt. Veel mensen doen een zuinige Euro 5-diesel van de hand en vervangen die door een benzinewagen. Die is langer welkom in de LEZ maar stoot veel meer CO2 uit. De Euronormen waaraan voertuigen moet voldoen, hebben aan de basis ook niets te maken met CO2-uitstoot, wel met de emissie van schadelijke elementen zoals stikstofoxiden of fijne stofpartikels. Dit maakt de nota van Leefmilieu Brussel mogelijk wat voorbarig. 

Het uitstel wordt door automobilisten met oudere voertuigen positief onthaald. Wie zich de voorbije jaren keurig op tijd in regel ging stellen, voelt zich nu bekocht. Deze burgers verkochten hun voertuig aan een lagere prijs (door de nakende verstrenging) en kochten vaak een gebruikte wagen aan een hogere prijs (door de grote vraag). Ze verloren twee keer geld. Wie niets deed, wordt vandaag financieel beloond en dat is de wereld op zijn kop. Dit herinnert aan vroegere – vanuit ecologisch oogpunt goedbedoelde – maatregelen waar de overheid de bal missloeg. Voorbeelden? De zonnepanelen en de beloofde terugdraaiende energieteller.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content