Breaks zijn zuiniger, ook als EV
Op de markt van de elektrische voertuigen zien we meer en meer breakmodellen. De première van de ID.7 Tourer illustreert dit.
De meeste constructeurs hebben de afgelopen tien jaar bovengemiddeld veel SUV-modellen met een elektrische aandrijving op de markt gebracht. Vanuit een marketingstandpunt is dat een verdedigbare keuze want de consument is verzot op SUV’s. Vooral omdat die wagens vaak – ten onrechte – duurder en veiliger aanvoelen dan ze in werkelijkheid zijn.
Vanuit technisch oogpunt is het een verwerpelijke aanpak want door hun hoger koetswerk (het verschil in gewicht is verwaarloosbaar) kampen ze per definitie met een grotere luchtwaarstand wat het verbruik verhoogt en het rijbereik beperkt. Een breakkoetswerk is dus de betere keuze om de auto minder te laten verbruiken en bij uitbreiding verder te komen op één batterijlading. Precies dat laatste is (nog altijd) de voornaamste kritiek van EV-gebruikers op deze technologie.
Spectaculair
Het aanbod van elektrisch aangedreven breaks is vandaag nog relatief klein. MG pionierde met de MG5 maar dit model kent slechts een beperkt succes omdat leasingrijders hun salariswagen vaak zien als statussymbool. Het succes van zeg maar BMW op deze markt onderstreept dat. Peugeot en Opel leveren een e-versie van 308 en de Astra break (eigenlijk dezelfde auto). En sinds kort heeft BMW met de i5 Touring ook een elektrische premiumbreak.
De te verwachten ID.7 Tourer speelt in dezelfde divisie. Hij biedt plaats aan vijf inzittenden en heeft een kofferruimte die een forse 605 liter slikt. ID. gaat hier een batterij met een capaciteit van 86 kWh monteren, waardoor een rijbereik tot 685 km mogelijk zou zijn. Als dat klopt, kan deze ID.7 Tourer gemiddeld 12,5 kWh per 100 km verbruiken, wat een ronduit spectaculair verbruik betekent. Maar of dat in de praktijk ook haalbaar is, valt af te wachten. Het meer aerodynamische koetswerk zal in elk geval een duit in het zakje doen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier