‘BMW wil in elk segment present én toonaangevend zijn’
BMW is niet eens half zo oud als Mercedes-Benz en zijn palmares is veel bescheidener, toch is het al enkele jaren de nummer één onder de Duitse luxemerken. Hoe dat komt? BMW weet wat het wil, gaat innovatief tewerk en beschikt over een uitgebreid modellenaanbod dat op een uitermate vakkundige manier aan de man wordt gebracht.
“2013 was voor de BMW-groep een super jaar en dat zowel inzake omzet, winst als marktaandeel. Wereldwijd steeg de verkoop van BMW met 6,4 procent, in België met 3,6 procent. MINI verkocht 305.000 auto’s en ook RollsRoyce realiseerde zijn beste resultaat ooit. Waarom wij zo succesvol heeft te maken met ons uitgebreid en gevarieerd modellenaanbod. Naast volumemodellen bieden wij ook echte nicheproducten aan voor een beperkte doelgroep met specifieke wensen en behoeften. Wij hebben oor en oog voor wat zich in de samenleving afspeelt en slagen erin maatschappelijke tendensen en trends in een vroeg stadium te detecteren én te interpreteren en daar snel een gepast antwoord op te formuleren. Een enkele keer slagen we zelfs in om zelf een nieuw nichesegment te creëren, zoals in het geval van de X-reeks,” dat zegt woordvoerder Christophe Weerts.
De 2 coupé is een must voor elke BMW-fan
BMW heeft de vinger aan de pols, zoveel is duidelijk. Op de stand in paleis 7 is het een komen en gaan, van de meest uiteenlopende mensen. BMW biedt inderdaad voor elk wat wils, maar spijtig genoeg niet voor ieders beurs. Dat kan ook niet, aan topkwaliteit en exclusiviteit hangen nu eenmaal een prijskaartje. Dat is ook bij de andere premiummerken zo en dat vormt ook geen probleem, zolang de prijs in verhouding staat tot de kwaliteit. Voor MINI was dat in het verleden niet altijd het geval, maar dat is gelukkig verleden tijd.
Concentreren we ons op de nieuwigheden. MINI presenteert in Brussel zowaar de vierde generatie van de Hatch, in alle opzichten een nummer groter dan zijn voorganger maar net geen 4 meter lang en blijft daarmee een handige stadsauto. Hij is voortaan verkrijgbaar met een zeer zuinige 3-cilinder benzine- of dieselmotor en staat vanaf maart in de showroom.
Dat geldt overigens ook voor de BMW 4 cabrio en 2 coupé, een hommage aan de legendarische 1602 en daarom een must voor elke rechtgeaarde BMW-fan voor wie Freude am Fahren meer betekent dan alleen maar plankgas geven. Voor wie nog beter bij kas is, zijn er nog de M3 berline en M4 coupé met een uiterst krachtige zescilinder twin turbomotor die maakt dat beide sportmodellen echte stuurmanskunst vereisen maar dan nog. Weegt het rijplezier op tegen de frustraties onderweg én de hoge prijs die je hiervoor moet betalen? Op de stand vind je ook de BMW i8, het nieuwe paradepaardje uit München op het vlak van hybridetechnologie en samen met de elektrisch aangedreven stadswagen i3 pionier én ambassadeur inzake alternatieve aandrijfsystemen in het premiumsegment. Hiermee is BMW zijn directe concurrenten eens temeer een stap voor.
Tsunami aan nieuwe modellen
Alsof dat nog niet volstaat, verklapt Christophe Weerts ons dat zowel het studiemodel van de X4 op de stand alsook de 4 Gran Coupé nog deze zomer in serieproductie gaan en dat de Active Tourer – op het platform van de nieuwe Mini – in september op de markt komt, met een 3-cilindermotor én voorwielaandrijving. “Het uitwisselen van platformen, motoren en onderdelen tussen MINI en BMW drukt de kosten en verhoogt de efficiëntie en rendabiliteit. Dat is niet onbelangrijk: je kunt als bedrijf maar vooruitgaan als ook de rekening klopt. Dat wij nu ook 3-cilindermotoren aanbieden, heeft te maken met de strenge emissienormen die ons worden opgelegd en die ons tot innovatieve oplossingen verplichten.” Naar het einde van het jaar toe lanceert BMW ook nog de M4 cabrio alsook een opvolger van de X6, die vooral in de Verenigde Staten een succesnummer is gebleken. Zoals gezegd, BMW heeft voor elk wat wils.
Het autosalon van Brussel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier