BMW vernieuwt X3

Gert Verhoeven

BMW komt met een nieuwe versie van de populaire SUV, de X3 en daarmee gaat de Duitse premiumconstructeur verder met het vernieuwen van het gamma, eerder dit jaar was de 1-reeks aan de beurt.

Je herkent de nieuwe modelgeneratie meteen aan het vernieuwde design dat aanleunt bij wat we eerder bij de (X)1 te zien kregen en dat is een verticale neus met grotere nieren (die optioneel met contourverlichting komen) en een ruim bemeten haast trapeziumvormige luchtinlaat eronder.

Opvallend is ook de hogere motorkap maar BMW behield de klassieke elementen zoals de lange motorkap, de korte overhang voor en achter en een oplopende gordellijn die van de X3 een dynamische verschijning maakt. Binnenin kiest BMW – net als bij de overige modellen van de jongste generatie – voor een groot en gebogen display waarbij het instrumentencluster (voor de bestuurder) naadloos overloopt in het centrale display.

Dat betekent ook dat meer bedieningselementen naar het aanraakscherm verhuizen, maar BMW voorziet tevens een druk-draaiknop op de middenconsole omdat de bestuurder op die manier het infotainment intuïtiever kan bedienen en de blik langer op de weg kan houden. 

Geen full-EV

Onder de motorkap wordt elke verbrandingsmotor aan een automatische transmissie gekoppeld en krijgt bijstand in de vorm van mild hybride elektroaandrijving. De plug-in hybride versie (xDrive30e) met een systeemvermogen van quasi 300 pk wordt een stuk interessanter door de komst van een grotere batterij die een capaciteit van bijna 20 kWh biedt. Zuiver elektrisch haalt dit model een topsnelheid tot 140 km/u en het emissievrije rijbereik loopt op tot 89km.

Bovenaan het gamma staat de M50 xDrive, die 398 pk sterk is. BMW behoudt ook klassiekere versies met een tweeliter benzinemotor, goed voor 190 pk en een even grote diesel die 197 pk levert. Deze nieuwe X3 zou in de herfst van dit jaar op de markt komen. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content