BMW toont breakversie M5

Gert Verhoeven

Na de lancering van nieuwe generatie BMW 5-Serie met een klassieke en elektrische aandrijving, komt BMW nu met het paradepaardje. De M5 combineert een V8-motor met elektro-aandrijving. Goed voor een duizelingwekkend vermogen.  

De M5 is een klassieker en de spreekwoordelijke godfather van alle uitermate sportieve breaks. Die verzoenen ultieme prestaties met een zekere ‘salonfähigkeit’. In de huidige context is BMW het zichzelf verplicht zo’n krachtpatser ook ecologisch verantwoord te bouwen. Dat lukt want BMW beweert dat deze M5 tussen 39 en 46 gram CO2 per kilometer uitstoot.

Hoewel de M5 de wolf in schaapkleren is, herkent het kennersoog hem meteen aan de bredere wielkasten en de zwarte afwerking van het dak. Vooraan komen grotere luchtinlaten en een radiatorrooster met specifieke M-nieren. Achteraan laten de vier uitlaten geen twijfel bestaan over de sportieve aspiraties. Dat BMW deze generatie M5 ook als touring (break) levert, is op zich al bijzonder. Er kwamen al zeven generaties M5 op de markt maar dit is pas de derde keer dat de M5-klant naast het berline-koetswerk ook voor een break kan kiezen.

Handig, want weinig sportwagens bieden vijf zitplaatsen en een koffer van 500 liter die je kan uitbreiden tot 1.630 liter met neergeklapte achterbank. Hij sleept ook zonder verpinken een aanhangwagen van 2 ton. Onder de motorkap spint een 4,4 liter grote V8-motor die 585 pk levert. In de achttrapsversnellingsbak zit verder een elektromotor met nog eens 197 pk. Het systeemvermogen wordt zo opgevoerd tot 727 pk en 1.000 Nm aan trekkracht. Al dat vermogen wordt via xDrive vierwielaandrijving op het asfalt gezet om de wagen onder controle te houden.

Puristen kunnen ook kiezen om het motorpotentieel puur en onversneden naar de achteras te sturen. Dit lijkt ons iets voor de ervaren hand die dit op circuits kan proberen. De prijs van al dat moois zal minder alledaags zijn, maar daarop is het wachten op de Belgische marktintroductie die voor november dit jaar staat gepland. 

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content