BMW maakt autoproductie klimaatneutraal

BMW ontwikkelde nieuwe batterijcellen en zet op verschillende continenten infrastructuur neer om autobatterijen te maken in de buurt van bestaande productiesites.
Gert Verhoeven

BMW renoveert de productiesite van San Luis Potosi (Mexico) om er batterijen te produceren. De transformatie is nodig omdat de constructeur er straks de ‘Neue Klasse’ van de band laat rollen.  

Deze aanpak past in een wereldwijde strategie om lokaal te produceren. De globale CO2-emissie daalt hierdoor omdat het luik transport vermindert. BMW wil de batterijproductie voor de elektrische BMW i-modellen zo dicht mogelijk bij de assemblagesites waar de auto’s worden gebouwd. Om dat te realiseren en finaal de productie van nieuwe auto’s klimaatneutraal te maken, blijkt BMW ambitieus.

Het wil wereldwijd zes fabrieken neerpoten waar de zesde generatie hoogspanningsbatterijen worden vervaardigd. Naast deze plant in Mexico, staan ook vergelijkbare projecten gepland in Hongarije, China (Shenyang), in de buurt van Spartanburg (VS) en eentje in Duitsland (Irlbach). Het gaat om een mix van nieuwe sites en de reconversie van bestaande productie-infrastructuur naar elektrificatie om ook op lange termijn werkzekerheid te garanderen. 

Efficiënter

De batterij-units die onder meer voor de BMW Neue Klasse worden gebouwd, maken gebruik van nieuw ontwikkelde, ronde batterijcellen. Hier boekt de Duitse constructeur flinke vooruitgang in vergelijking met de bestaande lithium-iontechnologie want de energiedichtheid stijgt met 20 %. Verder kunnen de batterijen tot 30 % sneller laden en het rijbereik neemt met 30 % toe.

In de Mexicaanse BMW-site wordt 800 miljoen euro geïnvesteerd. Omdat de Neue Klasse er vanaf 2027 komt, wordt ook de koetswerkafdeling vergroot. Op die manier is de fabriek klaar om er de volgende generatie elektrisch aangedreven BMW-wagens te bouwen. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content