BMW M4 CS doet er een schep bovenop
Als Competition Sport zet de BMW M4 nog sterkere prestaties neer.
Ondanks alle elektrificatieprojecten laat BMW de fans van klassieke auto’s met een ronkende verbrandingsmotor niet in de steek. In navolging van de M3 krijgt nu ook de coupévariant M4 een Competition Sport versie, kort M4 CS. Dat wordt net als de berline een extremere uitvoering die sterkere prestaties moet neerzetten.
Lichter en krachtiger
Daarvoor richtten de Beierse ingenieurs zich vooral op een reductie van het gewicht en een hogere koetswerkstevigheid. Naast het motorvermogen zijn dat twee zeer belangrijke factoren die de prestaties van een sportwagen bepalen. Zo slaagden zij erin door de intensieve aanwending van CFRP (met koolstofvezel versterkt kunststof) nog eens 20 kilogram te sparen. Verder werd de ophangingstructuur, inclusief de dempers, hulpveren en stabilisatorstangen, herwerkt om meer rigiditeit te krijgen.
Onder de motorkap schuilt nog altijd de bekende 3 liter benzineturbomotor. Die is hier goed voor 550 pk en 650 Nm. Hij kreeg een uitlaatlijn met gestuurde kleppen en een demper uit titanium om nog beter te klinken. Deze zescilinder is gekoppeld aan een Steptronic-achttrapsautomaat, de xDrive-vierwielaandrijving en het actieve M-differentieel om die power optimaal op het asfalt te brengen. En dat lukt prima aan de prestatie te zien: de BMW M4 CS spurt in slechts 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u en suist vervolgens door tot de topsnelheid van 302 km/u.
Prijskaartje
Deze fraaie bolide krijgt verder standaard de adaptieve M-ophanging met elektronisch gestuurde schokdempers en de elektromechanische M Servotronic-stuurinrichting. Alleen voor de M Carbon-remmen moet je bijleggen. Hoeveel is nog niet bekend, want BMW deelde het exacte prijskaartje van de M4 CS niet mee. Maar dat wordt geen weggevertje als je weet dat de BMW M3 CS een goede 150.000 euro kost.
1/9
2/9
3/9
4/9
5/9
6/9
7/9
8/9
9/9
1/9
2/9
3/9
4/9
5/9
6/9
7/9
8/9
9/9
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier