Urbain Vandormael
‘BMW en Mercedes kruisen de degens, de winnaar van het duel is de klant’
Ondanks een indrukwekkende inhaaljacht van Mercedes-Benz blijft BMW nummer één. De echte winnaar van dit duel is de klant, schrijft auto-expert Urbain Vandormael: ‘Nooit eerder was het aanbod in het premiumsegment zo groot én interessant.’
BMW en Mercedes-Benz hebben een recordjaar achter de rug, zowel op het vlak van verkoop als winst. Ondanks een indrukwekkende inhaaljacht van Mercedes-Benz blijft BMW nummer één. Ook in ons land behoudt BMW met een marktaandeel van 7,43 procent een duidelijke voorsprong op zijn uitdager (5,81 %). De echte winnaar is de klant: nooit eerder was het aanbod in het premiumsegment zo groot én interessant.
BMW creëert zelf nieuwe segmenten
Geen automerk houdt beter de vinger aan de pols van de consument dan BMW. Toen er nog geen sprake was van het SUV-fenomeen, creëerde BMW met de X5 en X3 een nichesegment dat het uitzicht van het straatbeeld grondig zou veranderen. Voornoemde modellen kenden en kennen nog altijd een enorm succes en legden mede de basis voor de doorgroei van BMW naar de toppositie in het premiumsegment.
Om die pole position te kunnen behouden, blijft BMW constant op zoek naar nieuwe klanten en breidt het zijn gamma constant in alle richtingen uit. Er is immers niet alleen de druk van Audi en Mercedes, maar ook Jaguar, Land Rover en Volvo viseren de premiumklant.
Om een zo divers mogelijk publiek te kunnen aanspreken, schrikt BMW er niet voor terug om een stuk eigenheid op te offeren. Decennialang stond de Beierse constructeur symbool voor sportiviteit, de focus ligt nu meer op innovatie en efficiëntie, toegespitst op minder verbruik en lagere CO2-uitstoot.
Eerst moesten de legendarische zescilinderbenzinemotoren plaats ruimen voor zuinige viercilinders, sinds kort hebben driecilinders én voorwielaandrijving hun intrede gedaan. In 2015 lanceerde BMW de 2 reeks Active Tourer, een compacte monovolume met driecilindermotor én voorwielaandrijving.
BMW en Mercedes kruisen de degens, de winnaar van het duel is de klant
Wat aanvankelijk als een heiligschennis werd bestempeld, blijkt het zoveelste schot in de roos: 70 procent van de Active Tourer-kopers zijn nieuwe klanten. Een en ander verklaart de constant sterke groei van het merk. Wereldwijd steeg de verkoop met ruim 6 procent, in ons land met bijna 16,5 procent. Dat leverde BMW in België een derde plaats op in de eindstand van meest verkochte auto’s, het premiummerk laat daarmee gerenommeerde volumemerken achter zich.
BMW viert 100-jarig bestaan
In 2016 bestaat de autoconstructeur uit München 100 jaar. Dat zal met de nodige luister én introductie van enkele nieuwe modellen en series worden gevierd. In afwachting presenteert BMW in Brussel plug-in hybrideversies van de 2 Active Tourer, de 3- en de 7-reeks – alle met een spectaculaire lage CO2-uitstoot en een actieradius van zo’n 40 km in e-drive.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
In zijn plug-in hybride versie verandert de 2 Active Tourer zowaar in een 4×4, vermits de voorwielen worden aangedreven door een benzinemotor en de achterwielen door een elektromotor.
De 3 e-reeks blijft een achterwielaangedreven auto, terwijl de 740e ook met xDrive verkrijgbaar is. Nieuw is ook dat BMW vanaf dit jaar 3 jaar garantie aanbiedt op al zijn modellen. Een aantal sportieve modellen worden in Brussel extra in de kijker gezet, want Freude am Fahren blijft een belangrijk verkoopargument voor de Beierse constructeur.
Mercedes keert terug aan de top
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Mercedes is het oudste automerk en heeft, meer dan wie ook, bijgedragen aan de ontwikkeling van de auto in al zijn variaties. De constructeur met veruit de meeste innovaties op zijn naam wil in alles de beste zijn, ook in het SUV-segment waarin Mercedes consequent zijn eigen weg gaat.
Mercedes bezit een lange 4×4-traditie die teruggaat tot 1979 met de lancering van de G-klasse. Dankzij een revolutionair systeem van vierwielaandrijving ontpopte die zich tot het grootste en meest veelzijdige allround-talent ter wereld. Precies twintig jaar geleden stak Mercedes een tandje bij en introduceerde als eerste Duitse premiummerk een SUV. Met de ML pikte het in op een trend die uit de Verenigde Staten was komen overwaaien: Amerikanen kicken nu eenmaal op stoere allrounders voor wie geen beek te diep is en geen heuvel te steil.
Vierwielaandrijving in combinatie met automaat is een must
Mercedes heeft, meer dan wie ook, bijgedragen aan de ontwikkeling van de auto in al zijn variaties
Mercedes heeft zijn SUV-gamma ondertussen flink uitgebreid en sinds vorig jaar onder één noemer samengebracht, waarbij ‘GL’ verwijst naar ‘Gelände‘, de Duitse vertaling van ‘alle terrein’. In Brussel presenteert Mercedes het hele ‘GL-modellengamma, gaande van GLA over GLC en GLE tot GLS, die ook als sportieve AMG-versie beschikbaar zijn. Straks komt de GLB de leemte opvullen tussen de GLA en GLC en blijft geen enkel nichesegment onbezet.
Het SUV-aanbod van Mercedes onderscheidt zich van andere merken door een tailormade vierwielaandrijving in combinatie met een automaat. Woordvoerder Christophe Vloebergh : “Vierwielaandrijving in combinatie met een automaat is een must. Wij zijn een premiummerk en onze klanten verwachten een modellenaanbod op het hoogste niveau. Onze SUV’s zijn geschikt voor alle terrein, bieden de best mogelijke mix van rijdynamiek, veiligheid, comfort en off-roadkwaliteiten. Wie de beste wil zijn, moet dat ook tonen en waarmaken. Onze SUV-modellen bezitten hetzelfde hoog uitrustings- en comfortniveau als onze berlines, inclusief een zeer omvangrijk aanbod aan infotainment-, assistentie- en veiligheidssystemen.”
Belgische en Europese premières
In 2015 lanceerde Mercedes 11 nieuwe modellen en die zijn allemaal te bewonderen in Brussel, met een ereplaats voor de nieuwe SL en C coupé. Die dragen beide de signatuur van designdirecteur Gorden Wagener die de nieuwe Mercedes-modellen een zeer expressieve en uitdagende look heeft gegeven die polariserend werkt en die ertoe heeft geleid dat Mercedes opnieuw goed in de markt ligt bij een jong, trendgevoelig en koopkrachtig publiek.
Het klinkt ietwat overdreven maar in feite heeft Gorden Wagener op zijn eentje ervoor gezorgd dat de gemiddelde leeftijd van de Mercedes-klanten op tien jaar tijd met bijna tien jaar is gedaald. Het merk met de ster is cool geworden. Kijk naar de nieuwe C Coupé en je begrijpt wat ik bedoel.
Op de ingeslagen weg verdergaan
In 2015 ging Mercedes in ons land met bijna 16 procent vooruit, in 2016 wil het die trend voortzetten. Christophe Vloebergh : “In 2016 zetten we ons modellenoffensief verder en breiden we het gamma uit met zes nieuwe modellen, waaronder de E-klasse die in Detroit zijn wereldpremière vierde en vanaf maart in onze showrooms te zien zal zijn.”
Voor wie de beelden van de nieuwe E-klasse nog niet heeft zien via het internet… hij is meer S dan E-klasse.
Bovendien presenteert hij het summum aan nieuwe technologieën op het vlak van infotainment, assistentie- en veiligheidssystemen en autonoom rijden. Het is niet te begrijpen dat de Mercedes-directie in Stuttgart de Europese première heeft verschoven naar het Salon van Genève van begin maart. In plaats van de grote afwezige zou de nieuwe E-klasse de grote ster van Brussel geweest zijn.
Tot spijt van de Belgische directie trouwens. Die heeft wel de garantieperiode voor alle Mercedes- en Smartmodellen voor ons land uitgebreid tot 4 jaar, met een kilometerbeperking van respectievelijk 250.000 en 75.000 km. Op de Smart-stand viert de cabrio zijn première; in de loop van het jaar maakt de Smart Brabus zijn debuut en komen de elektrische versies van Fortwo en ForFour op de markt. Smart lanceert ook een interessante leaseformule van 199 euro per maand, all-in.
Meer video over het Autosalon:
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Autosalon van Brussel 2016
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier