BMW 5 Reeks dieselt verder

Alain De Jong

De blikvanger van de nieuwe BMW 5 Reeks is de elektrische i5. Maar ook de verketterde 520d met dieselmotor heeft nog een toekomst voor veelrijders.

De energietransitie veranderde het autolandschap grondig. Zeker bij de bedrijfswagens die in ons land een belangrijk deel van de verkoop uitmaken in de duurdere marktsegmenten. Enkele jaren geleden domineerde de dieselmotoren daar nog. Dan werd de fakkel overgenomen door de plug-inhybrides en nu draait alles rond de volledig elektrische varianten met een batterij.

Dat beeld zien we ook in het gamma van de nieuwe BMW 5 Reeks waar de elektrische i5 de blikvanger vormt. Daarnaast zijn er nog altijd een plug-inhybride benzine, een klassieke benzineversie en zelfs een dieselvariant. Dat is in deze overgangsfase een noodzaak om elke type klant te bedienen.

Troeven

Alhoewel de dieselmotor de voorbije jaren verketterd werd, is voor dit type aandrijving toch een beperkte toekomst weggelegd, misschien alleen voor een specifiek rijdersprofiel. Enerzijds is er het prijskaartje. De elektrische i5 kost 73.700 euro, terwijl de 520d met diesel in de tank vanaf 60.900 euro van eigenaar verandert. Dat is een aanzienlijk verschil en het budget waar je een kleine stadsauto mee koopt. 

Daarnaast is er natuurlijk ook de actieradius die zeer belangrijk blijft voor kilometervreters die beroepsmatig veel op de baan vertoeven en lange trajecten afleggen. Met een normverbruik van 5,6 l per 100 kilometer – dat ook in de realiteit haalbaar blijkt – raak je met de 520d makkelijk 1.000 kilometer ver tussen twee tankbeurten. En dat blijft een belangrijke troef.

Kilometervreter

Je rijdt dus niet alleen zuinig maar ook zeer vlot en comfortabel in deze sierlijke berline, die ruim plaats biedt aan vier volwassenen en hun bagage (dankzij een koffer van 520 liter). Achter het stuur kijk je uit op een gigantisch scherm, dat doorloopt tot het midden van de wagen. Het bestaat in feite uit twee displays: één voor de bestuurder met de rijgegevens en het tweede centraal, voor de bediening van de andere boordfuncties en het multimediasysteem.

De zeer stil functionerende 2.0-liter dieselmotor wordt bijgestaan door een mild hybride systeem en produceert zo 197 pk en 400 Nm koppel. In combinatie met een vlot schakelende achttrapsautomaat lukt de sprint van 0 tot 100 km/u in 7,3 seconden, terwijl de topsnelheid oploopt tot 233 km/u. Daarmee is deze BMW een ideale reiswagen om zorgeloos grote afstanden af te leggen.

Besluit: de carrière van de dieselmotor is dan wel bijna voorbij, maar krijgt nog een mooie finale met wagens als deze BMW 520d die gewaardeerd zal worden door veelrijders.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content