Blijven EV-prijzen ook in 2025 laag?
In de eerste jaarhelft van 2024 doken de prijzen van verschillende elektrische auto’s net onder de 40.000 euro om in aanmerking te komen voor de overheidspremie. Wat gebeurt er vanaf 1 januari 2025?
Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) steunt het premieprogramma voor elektrische voertuigen. De privékoper heeft zo recht op 5.000 euro overheidspremie wanneer die een nieuwe elektrische auto koopt die max 40.000 euro kost. Op die manier wil de minister meer EV’s in ons Belgische wagenpark brengen en zo de CO2-uitstoot van onze mobiliteit te drukken.
De premie staat al een tijdje onder druk want het vooropgestelde budget is nu al op en de nieuwe regering die straks wordt verkozen, kan meteen op zoek naar bijkomende middelen om het premiesysteem in gans 2024 overeind te houden. Of dat ook gebeurt, is maar de vraag. Niet enkel de overheid levert inspanningen, ook de constructeurs ageren door auto’s met tot voor kort een prijskaartje van meer dan 40.000 euro plots in prijs te laten dalen zodat die in aanmerking komen voor de premie.
Ook hier wordt het interessant om te zien wat er na het verdwijnen van de premies gebeurt. Kunnen constructeurs het maken om voor dezelfde producten plots forse prijsverhogingen door te voeren vanaf de jaarwisseling? De kans lijkt ons veeleer klein want het zou de verkoop – die nu al moeilijk loopt – nog meer hypothekeren.
ID.4 onder 40.000
Volkswagen maakte alvast bekend dat de instapversie van de ID.4 onder de 40.000 euro blijft. Het gaat om de Pure Limited Edition die wordt aangeboden vanaf 39.619 euro. De constructeur houdt wel een slag om de arm, want het gaat om een beperkte serie van 300 exemplaren. Het is dus maar de vraag of deze basisversie vanaf 2025 met stille trom verdwijnt. Vijftien jaar geleden bestond er ook een ecopremie voor auto’s met een CO2-emissie onder de 105 gram. Toen die premie werd stopgezet, kregen we geen significante prijsverhoging.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier