Beroepswagen is koning van de automarkt
De personenwagen maakte tot 2011 het gros uit van de automarkt, met 55 procent van alle verkochte wagens. Maar sinds 2012 is de beroepswagen de grootste speler.
Zo’n 55 procent van de automarkt bestond tot eind 2011 uit wagens van particulieren. De overige 45 procent waren beroepswagens, waarvan 40 procent bedrijfswagens, en 5 procent van de wagens eigendom zijn van zelfstandigen.
Nu ligt de situatie helemaal anders. Nog niet de helft, slechts 49 procent, van de Belgische automarkt wordt gevuld met privéwagens. De overige 51 procent zijn beroepswagens. Dat maakte Febiac-voorzitter Thierry van Kan bekend op het Brusselse autosalon.
“2012 was geen rampjaar”
“België betaalt een zware prijs voor de herstructureringen die de autobouwers in Europa doorvoeren, met na Renault Vilvoorde en Opel Antwerpen nu ook Ford Genk dat de deuren moet sluiten”, zegt van Kan. “En nochtans heeft, terwijl in andere Europese landen de autoverkoop door de crisis in elkaar stortte, onze markt goed weerstand geboden.”
Vorig jaar werden in België ruim 485.000 personenwagens verkocht, wat een daling betekende van 15 procent tegenover 2011. Al is het volgens van Kan niet nodig om echt van een rampjaar te spreken. “2011 was een absoluut recordjaar met enorme pieken in de verkoop. Ik zou de cijfers van 2012 geen crash noemen, maar spreek liever van een compensatiejaar.”
Oorzaken van de lagere verkoopcijfers zijn volgens van Kan de financiële crisis en de afschaffing van de ecopremie. “Door het afschaffen van die premie, hebben veel kopers in de laatste maanden van 2011 zich nog snel een nieuwe wagen aangeschaft. Als we daarmee rekening houden, was er in 2012 geen sprake van een daling met 15 procent, maar wel met 10 procent”, meent van Kan.
“Ook het kleine salon moet groot zijn”
Opvallend is wel dat de markt van de beroepswagens vorig jaar hier weinig impact van ondervond. De daling in de verkoop kwam voornamelijk op de rekening van de private kopers. “Het lijkt alsof de bedrijfswagen een werkingsmiddel is dat niet zomaar kan worden afgenomen. Hij maakt duidelijk deel uit van het verloningspakket.”
Over de vooruitzichten van 2013 is de Febiac-voorzitter voorzichtig positief. “Ik denk dat het een jaar van stabilisatie wordt. Vorig jaar gingen er 485.000 wagens van de hand, voor dit jaar rekenen we op dezelfde cijfers. We hebben alleszins geprobeerd om dit ‘kleine salon’ zo groot mogelijk te maken, het kan de exposanten helpen om het jaar goed in te zetten.” (Belga/KVDA)
Autosalon van Brussel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier