‘Belgische markt doet beter dan rest van Europa en Renault/Dacia doet beter dan andere merken’
Tijdens het Autosalon van Brussel laat Knack.be elke dag een constructeur aan het woord. Vandaag: Renault/Dacia.
“Wij mogen niet klagen,” dat zegt Karl Schuybroek, woordvoerder van Renault/Dacia, als we hem vragen een bilan op te maken van 2013. “Terwijl in de rest van Europa de autoverkoop met zo’n 7 procent is teruggelopen, heeft de verkoop in ons land goed standgehouden in vergelijking met 2012. Vergelijk ik de resultaten van onze eigen merkengroep dan stel ik vast dat Renault lichtjes vooruitgaat en dat Dacia de sterkste stijger is onder de volumemerken. De goede score van het moedermerk heeft ermee te maken dat de verkoop van bedrijfswagens goed is blijven draaien, weet dat Renault ongeveer de helft van zijn omzet realiseert via de fleetmarkt. Met name de Clio en Scenic staan daar zeer sterk.”
Wat verwacht je van 2014?
Karl Schuybroek: “Het ziet ernaar uit dat de economie langzaam herstelt en dat is goed nieuws. De sector gaat uit van een stagnatie tot lichte stijging van de verkoop, wat ons in het licht van de internationale context tot tevredenheid moet stemmen. Voor wat de eigen merken aangaat, verwacht ik een stijging van de verkoop, zowel voor Renault én Dacia. In 2013 hebben we het Clio-gamma uitgebreid met de Captur en die uitbreiding zal zonder twijfel de verkoop aanzwengelen. Dat geldt ook voor het vernieuwd Mégane-gamma dat nummer één is in zijn marktsegment. De Mégane-cabriolet viert hier trouwens zijn doop. In maart lanceren we op het Autosalon van Genève de opvolger van de Twingo, dat een gemeenschappelijk project is met Smart en Mercedes-Benz. De nieuwkomer zal worden gebouwd in onze fabriek in Slovenië en zijn marktintroductie is voorzien voor september. Renault heeft een grote traditie op het vlak van kleine stadsauto’s, herinner u het succes van de R 5. Welnu, de opvolger van de Twingo is een hommage aan de R 5 en draagt uiteraard de signatuur van Laurens van den Acker. Bij Dacia is de Duster de ster van de stand en ook voor dit model zijn onze verwachtingen hoog gespannen. Het SUV-segment zit in de lift en de Duster is de goedkoopste SUV op de markt. Succes verzekerd zou ik durven zeggen.”
Komt er dit jaar ook nog een opvolger van de Espace?
Karl Schuybroek: “Het studiemodel Initiale Paris dat hier op onze stand staat, is een vrij getrouwe voorafbeelding van de nieuwe Espace die in 2015 op de markt zal komen. De Initiale Paris komt voor 90 procent overeen met het seriemodel. Het verschil zit hem in de styling van het interieur in die zin dat het seriemodel minder futuristisch zal ogen.”
Niet content, niet betalen
Renault heeft de voorbije enorm zwaar geïnvesteerd in elektromobiliteit en beschikt op dit moment met vier E-modellen het meest uitgebreide aanbod op de markt. Maar de verkoop komt niet van de grond en daarom biedt Renault nu een speciale formule aan.
Karl Schuybroek: “Wie nu een Zoë koopt, betaalt een voorschot van 5.000 euro en sluit een financieringsovereenkomst af. Na 9 maanden volgt een evaluatie. Blijkt dat de koper niet tevreden is over de Zoë, nemen we wagen terug over en krijgt de klant een cheque van 5.000 euro die hij als voorschot kan gebruiken om een ander model uit het ruime Renault-gamma te kopen. De actie loopt al enkele weken en wij krijgen enkel positieve reacties te horen. Het gaat meestal om klanten die van een ander merk overkomen en dat doet dubbel plezier. Hopelijk is de elektrische trein nu eindelijk vertrokken.”
Het autosalon van Brussel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier