Autoverkoop toont dipje in juni
In juni werden er 4 % minder voertuigen ingeschreven dan in dezelfde periode vorig jaar. Voor de eerste jaarhelft van 2024 blijft de balans quasi status quo met een gecumuleerde daling van 0,4 %.
Opvallend is het stijgende aandeel van batterijgevoede elektrische wagens. Bijna een kwart van de nieuw verkochte personenwagens heeft een zuiver elektrische aandrijving. Het aandeel steeg van 16,5 % in de eerste helft van 2023 naar 24,5 % gedurende de eerste zes maanden van 2024. Dat heeft vooral te maken met de markt van de salariswagens. Die sector blijft erg stabiel blijkt en we zien hier dankzij fiscale stimuli een vervangmarkt van wagens met verbrandingsmotor naar elektro-aandrijving.
Ook op de particuliere markt is het effect van de ecopremie voor elektrische modellen zichtbaar. Bij de traditionele merken blijven de meeste spelers gelijke tred houden. De duik van globaal 4 % situeert zich vooral bij Ford (- 26,69 %), Peugeot (- 43,5 %) en Opel (- 39,8 %).
De dalende cijfers komen een beetje als een verrassing want juni is traditioneel een sterke maand. De voorbije maand(en) leverden veel merken ook stevige inspanningen met onder andere mooie voorwaarden voor stockwagens die ze wilden liquideren. De verplichting om vanaf juli extra rijhulpsystemen in nieuwe wagens te voorzien, verklaart die deals voor stockwagen. Maar dat vertaalt zich dus niet in betere cijfers. Dit kan het begin zijn van een negatieve trend want in de nabije toekomst gaan wagens duurder worden onder invloed van de nieuwe GSR2-maatregelen. Die vergen voor nieuwe wagens extra veiligheidsuitrusting.
Wat de these van een mogelijke trendbreuk staaft, is dat ook de tweedehandsmarkt sputtert. Ondanks een stabiele aanvoer van gebruikte wagens. In juni daalde de verkoop met 7,9 % tegenover dezelfde maand in 2023. De tweedehandsmarkt is klassiek het terrein van de particuliere koper en die kijkt de kat uit de boom. Los van dit tanende consumentenvertrouwen loopt de tweedehandskoper niet warm voor elektrisch aangedreven occasiewagens want slechts 2,7 % van de tweedehandswagens is elektrisch.
Dat zorgt er ook voor dat de initieel beoogde sterke restwaarde van elektrische wagens een zeepbel is en de tweedehandsprijzen staan sterk onder druk. Dat blijkt op termijn onhoudbaar want veel leasingcontracten (die uitgaan van een forse inruilwaarde) draaien vandaag met verlies. Het ziet daarom naar uit de leasingprijzen voor elektrische voertuigen in de toekomst fors stijgt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier