Autosalon ontving al 190.000 bezoekers: ‘Je merkt dat er opnieuw meer enthousiasme in de automarkt is’

Elio Di Rupo bij Volvo op het Autosalon van Brussel © Belga
Kevin Van der Auwera
Kevin Van der Auwera Online coördinator Trends

Het Auto- en Motorsalon van Brussel kent een sterke start. Na het eerste weekend klokte het salon af op ruim 187.000 bezoekers, bijna 5 procent meer dan op hetzelfde moment in 2012. ‘Er is opnieuw meer enthousiasme in de markt, ook de exposanten merken dat.’

Het Autosalon is stevig uit de startblokken geschoten. Vrijdagavond had het salon al ruim 6.000 bezoekers meer geteld dan in 2012, de vorige editie van het zogenaamde ‘groot salon’. Afgelopen zaterdag was de eerste echte drukke dag op het salon, zondagavond stond de teller op ruim 187.000 bezoekers. Joost Kaesemans, directeur communicatie van organisator Febiac is (voorzichtig) tevreden: ‘We zijn heel goed vertrokken, al zegt dat nog niet alles.’

Enthousiasme

In 2012 eindigde het Autosalon met 565.000 bezoekers, dit jaar mikt Febiac op meer dan 600.000. ‘We hebben bewust heel ambitieuze verwachtingen gesteld,’ zegt Kaesemans. ‘Veel zal afhangen van deze week. Vandaag wordt opnieuw een drukke dag met de nocturne.’

Hij ziet in de positieve cijfers een teken van herwonnen consumentenvertrouwen. ‘Je merkt dat er weer meer enthousiasme is in de markt. Ook de dealers zeggen dat ze dat voelen’.

Kiezen op het salon, kopen bij de dealer

De exposanten hopen uiteraard ook goede zaken te kunnen doen tijdens het Autosalon – deze elf dagen zijn goed voor ruim 30 procent van hun jaaromzet – maar voor conclusies daarover is nog te vroeg. ‘Er wordt steeds minder verkocht op het salon zelf’, verduidelijkt Kaesemans. ‘Mensen komen vergelijken en laten zich mogelijk overtuigen van een model, maar de eigenlijke verkoop vindt meestal plaats bij de dealer zelf. De balans wordt dus pas duidelijk in de weken die volgen op het Autosalon. Maar de feeling is alvast zeer goed’.

Het Autosalon van Brussel loopt nog tot en met 26 januari in Brussels Expo.

Di Rupo bezoekt Audi, Volvo en Toyota

Bij de 52.000 bezoekers van de eerste zondag van het salon was ook premier Elio Di Rupo. De eerste minister had vooral belangstelling voor de merken die in België economische activiteiten ontplooien, zoals Audi, Volvo en Toyota. De Audi A1 wordt in Vorst geproduceerd, de Volvo in Gent. Toyota, met de merken Toyota en Lexus, telt 1.200 werknemers in ons land, onder wie marketingmensen en ingenieurs die coördinerende functies hebben voor de Europese markt.

Partner Content