Automarkt klimt niet uit het dal

In een krimpende markt blijft BMW marktleider en groeit als enige premiummerk.
Gert Verhoeven

De automarkt kabbelt op een laag niveau verder. In oktober tekende Febiac (de Belgische automobiel- en tweewielerfederatie) weer een daling op van 5,5 % van het aantal ingeschreven, nieuwe voertuigen.  

Gemeten over de eerste tien maanden van het jaar komt dit neer op een krimp van 4,9 %. In oktober werden 36.447 nieuwe personenwagens aangemeld. Voor het jaar 2024 gaat het tot nu toe om 393.015 stuks. Bedrijfswagens vormen nog altijd de grootste brok met 60,9 % (-13,6 % vergeleken met 2023). De privékoper is goed voor bijna 40 %. Het valt op dat de typische bedrijfswagenmerken (de zogenaamde premiumspelers) het in 2024 ook slechter doen.

Marktleider BMW houdt als enige stand met +5 %. Volkswagen (plaats 2) verliest haast 6 %. Audi (op 3) gaat bijna 1 % in de min en Mercedes (4de stek) deelt het zwaarst in de brokken met ei zo na -8 %. Volvo (5de) doet het weer goed met een groei van +23 %, wat vooral te maken heeft met een jong, Belgisch en in grote mate geëlektrificeerd gamma. In de top 10 staat ook Tesla (op 10) met een groei van ruim 36 %, met dank aan de EV-premie en de zeer gunstige fiscaliteit voor elektrisch rijden. 

Generalisten

Bij de generalisten zien we ook opmerkelijke evoluties. Toyota (op 6) groeit licht (+4 %) dankzij de zuinige hybride motorisaties. Die vallen door hun beperkte meerprijs zowel bij particulieren als professionals in de smaak. Skoda (11de plaats) blijft ongeveer status quo. Nog groeiers zijn Dacia (7) met 13 % en Hyundai (13de) met 10 %.

Opvallend is dat vooral de klassieke volumemakers in de klappen delen. Renault (9) geeft ruim 11 % prijs, maar de overige Franse merken uit de Stellantis-groep doen het nog veel slechter. Peugeot (9) staat op -31 %, Citroën (14de plaats) -27 %, Opel (16de) -34 %. Ook Ford moet een dramatische -30 % verteren. Dat heeft deels te maken met het schrappen van de Fiësta en straks ook de Focus. Het valt af te wachten of de recent gelanceerde Explorer en de Capri (beide elektrisch) het tij kunnen keren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content