Auto-expert Urbain Vandormael: ‘Müller wordt een overgangsfiguur’

© reuters

Wat betekent de komst van Matthias Müller voor Volkswagen? Vier vragen aan de auto-expert van Knack.be Urbain Vandormael.

Was de aanstelling van Matthias Müller verwacht?

‘De aanstelling van Matthias Muller lag in de lijn der verwachtingen. Müller staat door zijn verleden bij Porsche ver genoeg van het schandaal. Hij is er niet medeplichtig aan het bedrog. Toch werkt hij al lang genoeg in het bedrijf, en heeft hij het vertrouwen van de collega’s en de aandeelhouders.’

Wat wordt zijn belangrijkste uitdaging?

‘Hij moet in de eerste plaats het vertrouwen herstellen van de klanten. Bovendien heeft het bedrijf imagoschade geleden. Daarnaast moet hij het talent dat nu allemaal vertrokken is, zien te vervangen door jongere managers. Volkswagen is een hele generatie topmanagers kwijt. Daarom zie ik hem niet echt als de man van de toekomst, maar als een overgangsfiguur. Hij is ondertussen ook al 62 jaar.’

Hoe moet het verder met Volkswagen?

‘Dit is uiteraard een zware klap. Want alle auto’s met gemanipuleerde software zullen worden teruggeroepen. De aanpassing die moet gebeuren stelt niet veel voor, dat is gewoon de wagen even aan de computer hangen.’

‘En nadien zal Volkswagen bij wijze van spreken opnieuw moeten beginnen. Het bedrijf zal ook moeten kijken of het zin heeft dat VW in de VS aanwezig blijft. Zij hebben daar nu een marktaandeel van twee procent. Dat het schandaal net daar uitbreekt, is dan extra pijnlijk. Zeker Amerika het land bij uitstek is waar zeer vervuildende trucks en pick-ups rondrijden. Dat zij nu de moraalridders zijn om Volkswagen te veroordelen, is wel zeer ironisch.’

Liggen de klanten eigenlijk wakker van zo’n schandaal?

‘Dat zal moeten blijken. Want dit schandaal heeft geen enkele invloed op de levensduur of de prestaties van de wagens zelf. Voor veel klanten is dit schandaal binnen twee maand oud nieuws. Als zij tevreden zijn, is het niet gezegd dat ze voor een volgende wagen een ander merk kiezen. Voor het bedrijf zelf geldt dat niet natuurlijk. Volkswagen zal nog lang de handen vol hebben met claims en schadevergoedingen.

Waar de invloed wel merkbaar zal zijn, is bij de bedrijfswagens. Alle merken van de Volkswagen-groep zijn daarvoor populair in België. Maar de belastingen daarop worden bepaald door de CO2-uitstoot. Nu die een pak hoger ligt, zullen ook de belastingen hoger zijn.

‘Daarnaast zal ook de imagoschade voor de dieselmotor enorm zijn. Die is vooral in Europa nog heel populair. Maar de Europese normen voor CO2-uitstoot verstrengen de komende jaren nog, dat plaatst de constructeurs voor extra uitdagingen. Die worden nog moeilijker, nu de meetmethodes zullen aangepast worden aan de realiteit.’ (JH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content