Audi RS3 krijgt upgrade

Audi geeft de supersnelle RS3 een update die hem nog pittiger maakt.
Gert Verhoeven

Audi maakt de RS3 nog extremer. In tijden dat modellen met thermische motoren worden uitgerangeerd en EV’s de zaak overnemen, zien we vaker exotische modellen die het onderste uit de kan halen.

Hoewel dergelijke exoten meestal een commerciële bijrol spelen als imagoproduct, ligt de marktlogica bij deze RS3 een beetje anders. Sinds de lancering van de eerste generatie in 2011 zijn er ruim 80.000 exemplaren van verkocht. Dat is uitzonderlijk voor een zogenaamde hot hatch met een prijskaartje van 69.000 euro. Om deze derde generatie van de succesvolle RS3 nog aantrekkelijker te maken voor de liefhebber is aan de lay-out van de wagen niet geraakt. De bijzondere 2,5 liter grote vijfcilinder turbomotor levert nog altijd 400 pk en 500 Nm. Er is wel aan het uitlaatsysteem gesleuteld zodat de motor bij alle toerentallen het timbre specifiek voor deze vijfcilinder produceert.

Uiterlijk merk je de evolutie aan de nieuwe neus met led dagverlichting, een aangepaste diffusor en de carbonelementen die zwart glanzend zijn afgewerkt. Het interieur maakt het verschil met nieuwe RS-kuipstoelen die bestuurder en passagier onder alle omstandigheden op hun plek houden. Het stuur heeft een afgeplatte boven- en onderkant. Audi wil de RS ook scherper laten sturen en rijden. De Quattro-vierwielaandrijving verdeelt het vermogen tussen voor-en achteras nog efficiënter. In de meest sportieve rijmodus vertoont de auto uitgesproken overstuurd rijgedrag om puristen te behagen.

De vernieuwde RS3 is meteen bestelbaar en de eerste wagens zijn vanaf oktober 2024 beschikbaar. De basisprijs van de Sportback-versie (5-deurs) start bij 68.900 euro. Voor de berline (koffermodel) betaal je 1.100 euro extra. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content