Audi presenteert zich sportiever dan ooit
VW-dochter Audi was de revelatie van de laatste jaren onder de Duitse premiummerken en zit koploper BMW qua verkoop zeer dicht op de hielen. Toch is Audi in 2013 minder snel gegroeid dan zijn directe concurrenten. Dat heeft er allicht mee te maken dat BMW en Mercedes-Benz voorsprong hebben genomen op het vlak van technologische vernieuwing.
2013 was een minder goed jaar voor Audi in België. Wat is er misgelopen?
Thomas De Meuter : “Er kan maar iemand de nummer één zijn en die eer was in 2013 voor een ander weggelegd. Dat is jammer, omdat alle medewerkers het beste van zichzelf hebben gegeven. Ik troost mij met de gedachte dat je niet altijd de eerste kunt zijn. Hoewel we minder wagens hebben verkocht, is 2013 toch nog het tweede beste jaar ooit op het vlak van marktaandeel. Kijken we over onze landsgrenzen, dan zien we dat Audi de kaap van 1,5 miljoen verkochte wagens heeft overschreden – twee jaar eerder dan verhoopt. Bovendien hebben we ons sportief RS-gamma uitgebreid van vier naar acht modellen, waardoor Audi nu over het meest uitgebreide aanbod aan sportieve modellen beschikt. Ik verwijs ook graag naar ons sportief palmares: winnaar van de 24 Uren van Le Mans én DTM-kampioen, voor BMW en Mercedes.”
Alternatieve aandrijfsystemen voor A3-gamma
Thomas De Meuter : “Dé blikvanger op de Audi-stand is de A 3 cabriolet die hier zijn Belgische première viert en als vierde koetswerkvariant de A 3 – familie completeert. We presenteren hier ook de A 3 op aardgas en een plug-in hybride (A3 E-tron) die in de loop van het jaar op de markt komen. De bezoekers kunnen hier ook kennismaken met de nieuwe A 8, ons vlaggenschip in het topsegment en waarvan we hier – achter de schermen weliswaar – een geblindeerde versie tentoonstellen. Die wordt straks in een kleine serie gebouwd voor een select publiek van koningen, presidenten of VIP’s die een hoog veiligheidsrisico lopen.”
Nummer één in China
Wat brengt 2014?
Thomas De Meuter: “In het najaar lanceren we de opvolger van de TT coupé – met een revolutionair digitaal instrumentenbord – evenals een facelift van de A7 en A6. Op het industriële vlak wordt een begin van uitvoering gemaakt van het investeringsprogramma ten belope van 22 miljard dat moet uitmonden in een uitbreiding van het aantal modellen van veertig naar zestig en in een verhoging van onze productiecapaciteit wereldwijd. Het betreft de meest omvangrijke investering in de geschiedenis van het merk en moet ons in staat stellen om onze positie op de zogenaamde groeimarkten verder uit te bouwen. Nu al zijn wij met 500.000 verkochte auto’s in 2013 marktleider in China. Dat geeft vertrouwen en biedt perspectief, want China is de grootste automarkt ter wereld. Voor wat betreft de Belgische markt verwacht ik opnieuw een lichte vooruitgang. In vergelijking met de rest van Europa doet de Belgische markt het nog altijd zeer goed. Houden zo, zou ik zeggen.”
Het autosalon van Brussel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier