Audi A5 vervangt A4
Audi toont zijn nieuwe A5. Hoewel de naam doet vermoeden dat dit een ragfijn getekende vierzits coupé is, blijkt het gewoon de opvolger van de A4.
Audi heeft een nieuw namen bedacht. Alle elektrisch aangedreven modellen krijgen een even cijfer op de achterklep dragen. De versies met verbrandingsmotoren (mogelijk bijgestaan door hybride systemen) dragen een oneven nummer.
De A5 komt van bij de lancering als berline en als break. In Audi-jargon heet die laatste een Avant. De snuit oogt een stuk scherper door de smalle, horizontaal geïntegreerde koplampen. Opvallend is dat de koffer van de berline is aangepast. De klep loopt een stuk verder door in het koetswerk waardoor dit model aanleunt bij wat vroeger Sportback heette.
Toch is het geen echte vijfdeurs, want de flank oogt als die van een klassieke berline. De nieuweling is ook een maatje groter geworden want de Avant meet ruim 4,8 meter. Audi liet verlangde verder de wielbasis, wat het rijcomfort en vooral de zitruimte achterin ten goede komt. Hij staat op een gloednieuwe bodemplaat die uitsluitend werd ontwikkeld om er modellen met een verbrandingsmotor op te bouwen.
Onder de motorkap is een vrij conventioneel aanbod voorzien. De tweeliter TSI-benzinemotor levert 150 of 204 pk. De instapversie (150 pk) komt voorwielaangedreven. De turbomotor met 204 pk kan ook met de Quattro-vierwielaandrijving worden besteld.
Dieselen kan uiteraard met de tweeliter TDI van 204 pk en de S5 topversie gebruikt een drieliter V6 benzinemotor. De diesel en de S5 krijgen een mild hybride assistentie (48 Volt). Dit systeem werkt in hoofdzaak ondersteunend om het verbruik en de CO2-emissie van de verbrandingsmotor te drukken. Binnenin zit je in een volledig digitale omgeving (Audi Virtual Cockpit) en worden de passagiers bedacht met state-of-the-art infotainment en connectiviteit.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier