Amsterdam viseert bromfietsen

Scooters met verbrandingsmotor zijn vanaf 2030 niet meer gewenst in Amsterdam.
Gert Verhoeven

De Nederlandse hoofdstad wil vanaf volgend jaar bromfietsen weren. Wie vanaf 2025 een nieuwe scooter wil inschrijven, kan dat enkel als het om een elektrisch exemplaar gaat.

In een eerste fase wil het Amsterdamse stadsbestuur zich beperken tot de inschrijvingen van nieuwe bromfietsen. Vanaf 1 januari 2025 kan men enkel emissievrije brom- en snorfietsen of scooters met elektro-aandrijving registreren. Voor bestaande gemotoriseerde tweewielers met een cilinderhoud van 50 cc komt een overgangsmaatregel die tot 2028 of 2030 loopt.

Bromfietsen die voor het eerst in het verkeer kwamen voor 1 januari 2018, mogen vanaf 2028 het stadscentrum niet meer in. Alle andere bromfietsen met verbrandingsmotor zijn vanaf 2030 niet meer welkom. Deze Nederlandse lage emissiezone geldt enkel in het centrum van Amsterdam en in de randgemeenten blijft alles bij het oude. Opvallend is dat personenwagens voorlopig de dans ontspringen. De emissievrije zone geldt wel voor bestelwagens en vrachtwagens, maar het is niet duidelijk of de regeling ook van toepassing is op logistieke voertuigen van overheidsdiensten (groendienst, politie, brandweer, …). Ook de pleziervaart in het centrumgebied moet vanaf 2025 emissievrij verlopen. 

Kwetsbaar

Het verstrengen van het beleid rond bromfietsen is niet nieuw en valt ook te verantwoorden. In het verleden bleken de emissiewaarden van voertuigen met tweetaktmotoren erg hoog. De voorbije jaren werd wel een inhaalbeweging gemaakt en hebben nagenoeg alle modellen elektronisch gestuurde viertaktmotoren met brandstofinjectie om aan de Euro 5-emissienorm te voldoen.

De financiële stap van een door brandstof gevoede bromfiets naar een vergelijkbaar elektrisch exemplaar is erg groot. Reken maar op een meerprijs tot + 70 %. Dit zal voor bromfietsrijders niet altijd haalbaar zijn omdat zij vaker financieel kwetsbare profielen uitmaken. Dat zijn de burgers die om financiële redenen eerder overstapten van een auto op een bromfiets en nood hebben aan persoonlijke mobiliteit om bijvoorbeeld naar hun werk te rijden.  

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content